Hledáte užitečné nápady zadarmo? Zkuste osobní průzkum konkurence

Knihy o inovacích jsou plné různých tipů a nástrojů, jak hledat nové nápady a vytvářet inovační projekty. Občas se mi ale stává, když se bavím s podnikateli, že mají o své konkurenci jen obecné představy. Určitě bychom neměli svou inovační aktivitu upínat pouze k prostému kopírování, ale i tak nás v konkurenční provozovně může čekat řada zajímavých podnětů. Na co se zaměřit a jak uspořádat vlastní průzkum konkurence?

Pokud se chystáte vydat na průzkum provozovny vaší konkurence, udělejte si bodový plán, na co všechno se zde budete zaměřovat:

  • Na jaká témata se zaměříme? Službu, ceny, nabídku produktů, zákaznickou zkušenost…
  • Jaké provozovny a které konkurenty navštívíte
  • Kdo bude součástí průzkumného týmu a jak si rozdělíte role
  • Jakým způsobem budeme zaznamenávat naše postřehy

Nyní se pojďme podívat, na jaké otázky se můžete při průzkumu soustředit:

První dojem

  • Jak to na nás při vstupu do provozovny působí?
  • Co nás zaujme jako první?
  • Jaké pocity si z prvního okamžiku odnášíme?
  • Hraje zde hudba? Jaká?
  • Jak na nás působí osvětlení?
  • Pozdravil nás někdo?

Komfort

  • Jak dlouho čekám na platbu? Pokud čekám, mám se kde posadit? Je zde občerstvení?
  • Je vybavení provozovny praktické a ergonomické?
  • Cítíme, že je o nás dobře postaráno?

Kvalita služby

  • Z čeho všeho se daná služba skládá?
  • Jaká je kvalita nabízené služby?
  • Jak moc se nám pracovníci věnují?
  • Jak jsou prezentované produkty?

Navigace a cedule

  • Jsou důležitá místa označena? Jak?
  • Jak na nás působí cedule?
  • Nabízí provozovna denní nebo akční nabídky?
  • Jakým způsobem je prezentovaná cena?
  • Jsou zde nějaké další materiály pro podporu prodeje?

Placení

  • Jakým způsobem probíhá platba?
  • Jaké vybavení pro provedení platby zde používají?
  • Jak se cítíme při placení?

Poslední dojem

  • Jakou zkušenost si odnášíme?
  • Co bychom o návštěvě řekli svým známým?

Určitě vás napadá řada dalších otázek. Některé je důležité doplnit podle produktu, který nabízíte. Z návštěv u své konkurence tímto způsobem můžete zjistit hromadu nových podnětů k zamyšlení jak své služby nebo provozony inovovat. Doporučuji po návratu uspořádat skupinový workshop, kde budete zjištěné informace sdílet a vymýšlet různé nápady na vylepšení.

Autor: Adam Novák
Autor se specializuje na inovace a aplikovanou kreativitu

Image Courtesy of renjith krishnan at FreeDigitalPhotos.net