Představujeme projekt: Výměna oblečení

Výměna oblečení

Social impact awards je mezinárodní soutěží inovativních projektů s pozitivním dopadem na společnost. V současné době probíhá 2. kolo a v ČR soutěží 12. finalistů. Představujeme vám prvního z nich. Jedná se o společenskoprospěšný projekt, v rámci kterého si lidé zdarma vyměňují oblečení.

Kdo všechno patřil do vašeho týmu?

Organizační tým Výměny oblečení byl:

  • Markéta Borecká – Manažer projektu, zakladatel Výměny oblečení (od r. 2009)
  • Lucie Jonášová – Marketing a PR, koordinátor projektu (od r. 2011)
  • Soňa Valčíková – Koordinátor projektu (od. r. 2013)
  • Zdeněk Kresl – Koordinátor projektu (od. r. 2013)
  • Markéta Ročejdlová – Koordinátor projektu (od. r. 2013)

 O čem váš projekt je?

Výměna oblečení je společensky prospěšný projekt, který funguje od března roku 2009. Smyslem projektu, který probíhá vždy 2x do roka (na jaře a na podzim), je charitativní odpoledne, kde si lidé mohou zdarma vyměnit oblečení, které již nechtějí nosit, doplňky i hračky. Na akci je dále možné nosit kosmetiku a další hygienické potřeby, které jsou spolu se zbylým oblečením následně předány konkrétnímu nemocničnímu nebo neziskovému zařízení, které akutně potřebuje naši pomoc. Za celou dobu fungování již Výměna oblečení opakovaně pomohla např. Psychiatrické léčebně Bohnice, Kojeneckému ústavu v Krči, lidem bez domova na lodi Hermes, i Ústavu Vincentinum ve Šternberku. Nově se Výměna oblečení koná v domovech pro seniory, což nám umožňuje aktivní zapojení cílové skupiny dříve narozených do našich aktivit, a dále z látek z Výměny oblečení klienti chráněné dílny Bona o.p.s. šijí praktické tašky, které jsou ke koupi na Výměně oblečení.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?

S nápadem přišla Markéta Borecká, která na začátku roku 2009 dostala myšlenku zorganizovat první Výměnu oblečení. Nápad se zalíbil i její kamarádce Dáše a společně zorganizovaly několik Výměn oblečení na Praze 4 v Komořanech. Posléze se do týmu přidala Lucka a během posledních 2 let jsme dokázali poměrně dobře rozvinout tuto akci (organizačně – s pomocí rozšíření organizačního týmu i změnou prostor konání Výměny, i po stránce charitativních cílů každé Výměny).

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?

Nejtěžší je náročnost příprav a všech dílčích (pro účastníky neviditelných) úkolů, které vyžaduje organizace akce pro 130-150 lidí. Výměna oblečení probíhá „pouze“ 1 den 2x do roka, ale každou akci připravujeme minimálně 3 měsíce předem. Jakkoli nás projektové řízení baví a stále se na něm učíme, projekt od nás vyžaduje velmi mnoho nijak nezaplaceného času. Další otázkou k zamyšlení je vyváženost a zkušenosti členů organizačního týmu a nutnost spoléhat na dobrovolníky-pomocníky během dne Výměny oblečení.

 Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?

Dobře si k sobě vyberte lidi, kteří s Vámi budou projekt realizovat, aby byli motivovaní a spolehliví a měli návyk práce v týmu a velkou chuť se vše naučit. Dobré jsou pravidelné schůzky týmu a nějaký čas strávený spolu i „nepracovně“. Například my jsme si užili celý den legrace při předávání 63 pytlů zbylého oblečení do 5 institucí, byl to náročný den, ale velmi nás jako tým stmelil.

 Do čeho se pustíte teď?

Chceme náš projekt postupně změnit na sociální firmu, která nebude jen pouhou charitou, ale plnohodnotným, finančně soběstačným projektem. Věříme, že se nám to povede prostřednictvím prodeje tašek, které pro Výměnu oblečení vyrábějí klienti chráněné dílny Bona z látek, které vybereme na našich akcích. Na poslední Výměně jsme prodali 17 tašek z vyrobených 20. Chceme dále rozvíjet myšlenku, co dalšího z nepoužitelného oblečení vyrábět, a na toto se zaměřit i v budoucnu.

Pro jednotlivé projekty můžete hlasovat na webu Social impact awards. Vyhlášení výsledků se uskuteční již 13.5.

VO_rijen_2012_ilustracni_01_small

VO_rijen_2012_ilustracni_02_small