Space Monitor: Český kávovník měří soustředění a spokojenost

V kancelářích právě začalo zlepšování kvality prostředí, které provádí nový český startup The Greenest Company.

“Prostředí má na nás ohromný vliv. Na náladu, spokojenost, soustředění, na práci, na naše zdraví… A nejde jen o estetiku – hlavní roli ve skutečnosti hraje kvalita vzduchu, akustika, četnost vyrušení, hladiny CO2 a další faktory. Jenže dosud neexistoval jednoduchý způsob, jak kanceláře objektivně měřit. Tak jsme ho navrhli.” říká Jindřich Fialka, spoluzakladatel českého startupu The Greenest Company, který vyvíjí technologie pro efektivní a příjemné moderní budovy. “Dopad je přitom obrovský – jsou kanceláře, ve kterých hladiny CO2 nebo akustiky dosahují hodnot, při kterých lidský mozek reálně funguje jen na 50% nebo méně.”
Pomocí vlastních senzorů startup analyzuje informace o hladinách CO2, akustice, teplotě, vlhkosti vzduchu, četnosti vyrušení nebo světelných podmínkách a zjišťuje i jak to vidí zaměstnanci. Všechny výsledky (cca 3,5 milionu datových záznamů na 500m2 kanceláří) pak prožene big data analýzou a vyhodnotí kvalitu prostředí na celém patře nebo v budově. Pro každou zónu vypočítává index soustředění, index spokojenosti a připraví na míru šitá doporučení, která mohou zlepšit nejen soustředění a produktivitu lidí, ale mají i pozitivní vliv na jejich zdraví.. Vychází přitom z velké databáze hotových měření a unikátních studií z Harvard University a NASA.

Samostatnou kapitolou je senzor Space Monitor, který Greenest Company používá ke sběru dat. Rozhodně vystupuje z řady šedivých krabiček, které v kancelářích řeší třeba wi-fi nebo vzduchotechniku. “Požadavků byla spousta – kvalita dat, spolehlivost, jednoduchá instalace… Nejdůležitější ale bylo navrhnout senzor, který bude na stole dělat příjemnou společnost” usmívá se Fialka. “A funguje to. Když s sebou kávovníky bereme na schůzky nebo s námi cestují na veletrhy, lidi se s námi dávají spontánně do řeči i ve vlaku nebo v metru.”

Dvacátého června pořádá The Greenest Company akci s názvem Budoucnost kanceláří, na které ukáže výsledky ze space monitoringu kanceláří Forbes, Skanska, Alza a dalších. Vystoupí oba zakladatelé Jindřich Fialka a Martin Stára a v diskusi také Eva Nykodýmová (Skanska), Václav Pavlečka (Air Ventures) a Irena Čápová (Forbes). Akce se koná v prostorách coworkingu Opero, registrovat se můžete zde.

“Už nějakou dobu řešíme obsazenost zasedaček a za chvíli ji dotáhneme” odpovídá Jindřich Fialka na otázku, kam se bude dál ubírat vývoj Space Monitorů. “Space Monitoring je ale jen první krok. Vize The Greenest Company je hlavně v těch dalších, které už prostředí aktivně zlepšují. I pro ty už technologie vyvíjíme, ale monitoringem jsme museli začít. Bez objektivní analýzy jdou totiž investice do kanceláří naslepo a těžko se hodnotí jejich reálný dopad.

Zdroj: TZ The Greenest Company