Startup Záchranka se rozšířil do Rakouska

Záchranka nyní umožňuje propojení tísňového volání pomocí jediné aplikace na území dvou států – České republiky a Rakouska. Turisté mířící za hranice své země se nyní budou moct spolehnout na jedinou aplikaci, která jim pomůže doma i v zahraničí
Záchranné složky obou zemí budou mít o volajících kompletní informace.

Aplikace Záchranka funguje v České republice, s blížící se letní sezónou se po více než roční práci spouští důležité rozšíření – působnost i na území Rakouska. „Češi jedoucí s aplikací Záchranka do Rakouska v nouzi jedním stiskem tlačítka odešlou svou GPS polohu, zdravotní údaje, kontakty na osoby blízké a další informace rakouské záchranné službě, zároveň budou telefonicky spojeni s tamními záchranáři, a to bez nutnosti stahování rakouské verze aplikace,“ vysvětluje autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.

V Rakousku současně vznikla sesterská aplikace „Rettung“, která bude dostupná pro rakouské občany. Fungovat pro ně bude stejně, jako aplikace Záchranka pro Čechy. Rakušané tak při příjezdu do ČR nebudou muset instalovat aplikaci Záchranka a přes Rettung předají nouzovou zprávu a zavolají na českou zdravotnickou záchrannou službu. „Systém aplikace Záchranka je natolik dobrý, že jsme se rozhodli ho plně převzít i v Rakousku. Aplikace Záchranka má na území České republiky výborné výsledky, které nás přesvědčily o tom, abychom vyvinuli její rakouskou sestru Rettung,“ říká Stefan Spielbicher z Notruf Niederösterreich.

Hlavní předností tedy je, že občané Rakouska i České republiky mají ve svých aplikacích implementovaný záchranný systém obou států. Bez nutnosti instalací zahraničních aplikací se jim dostane stejné pomoci, jako by volali na tísňovou linku doma. V krizové situaci tak nemusí zdlouhavě přemýšlet nad tím, jakou tísňovou linku daný stát má, anebo jak popíšou v cizím jazyce místo, kde se nacházejí. „Jedná se o platformu tísňového volání nové generace – chceme ukázat budoucnost, kdy je tísňové volání rychlé, efektivní a nezná hranice. Máme v plánu aplikaci rozšířit i do dalších zemí, ale je to běh na dlouhou trať, proto tam, kde jsme se zatím nedohodli, je aplikace Záchranka schopná vytočit alespoň správné tísňové číslo dané země, avšak bez odeslání GPS polohy a dalších informací,“ nastiňuje plány Filip Maleňák.

Už v testovacím režimu se ukázalo, jak je propojení tísňových linek a zahraniční spolupráce důležité – Čech, který se dočetl v médiích o tom, že se plánuje propojení aplikací, zavolal na začátku dubna přes aplikaci Záchranka v Tyrolských Alpách o pomoc. „Protože jsme aplikaci tou dobou jen testovali, nouzová zpráva s daty se odeslala k nám do ČR, telefonicky se ale volající spojil s Rakušany. My jsme jim následně předali přesnou polohu a další data z naší aplikace. Rakouská horská služba vyrazila skialpinistům na pomoc. Nutno podotknout, že nyní, v ostrém režimu, se už budou data zasílat na rakouskou záchrannou službu přímo,“ popisuje nečekaný případ Maleňák.

Aplikaci Záchranka si do svého telefonu stáhlo zhruba 570 000 lidí. Vývoj aplikace Záchranka a její bezplatné užívání je možné jen díky partnerům, kteří aplikaci Záchranka podporují, zejména pak Nadaci Vodafone, České pojišťovně a dalším. Každý den přes aplikaci volá o pomoc okolo 40 lidí v nouzi.

Od svého spuštění 8. 3. 2016 pomohla aplikace Záchranka k rychlejšímu příjezdu záchranné služby ve více než 2 000 případech.

Zdroj: TZ Záchranka