8 nejčastějších chyb, kterým byste se chtěli při svém podnikání vyhnout

 8 nejčastějších chyb, kterým byste se chtěli při svém podnikání vyhnout

Vlastní podnikání představuje pro mnohé lidi osvobozující možnost, od níž očekávají naplňující seberealizaci, větší svobodu a více času či peněz na běžný život.

Na to, aby k něčemu takovému došlo, je většinou zapotřebí vlastní podnikání dostatečně rozvinout a vybudovat – s tím souvisí i překonání a vypořádání se s mnoha obtížemi i chybami.

Jaké jsou tedy nejčastější chyby, kterým byste se chtěli při svém podnikání vyhnout? Podívejme se na ně:

  • Peníze až na prvním místě.
  • Lehkovážnost a naivita.
  • Netrpělivost a nedostatek vytrvalosti.
  • Nevyvážené plánování- buď žádné nebo přehnané.
  • Lacinost a podlézání cen.
  • Nevyvážené a nerozvážně „investování“, např. do reklamních prostředků – šetření tehdy, kdy je třeba investovat, a utrácení tehdy, kdy je třeba šetřit.
  • Přehnaný perfekcionismus.
  • Na všechno sám.

Peníze až na prvním místě

Pokud se někdo pouští do podnikání s tím, že jsou pro něj v první řadě nejdůležitější zejména peníze a zisk – klidně i na úkor ostatních – sám sebe staví do nevýhodné pozice.

Ano, ze začátku mu může takové podnikání celkem vynášet, zejména dokud se neobjeví první větší potíže či překážky.

V případě větších potíží však takový podnikatel často nemá dostatečnou motivaci je překonat, protože samotné peníze dobrou inspirací ani motivací nejsou. Navíc se za ně nedají koupit ty skutečné a cenné hodnoty jako je např. důvěra, respekt, úcta, přátelství, podpora, reciprocita, nezištná pomoc, atd.

Někomu se může s takovým modelem dařit i v dlouhodobějším horizontu – obzvlášť pokud je v main streamové podnikatelské oblasti tendence vyždímat příležitost a lidi jen kvůli růstu, či dosahovat zisku bez budování jakékoliv hodnoty.

No zkuste se takových lidí upřímně zeptat jak se jim daří celkově – zda jsou v životě šťastní, spokojení nebo jestli se považují za úspěšné – mnohdy jsou to jen naštvaní, přepracování, osamělí, podráždění a často i frustrovaní jedinci s velkým bankovním kontem a touhou po skutečném respektu, úctě, důvěře, či blízkosti.

Málokdo z nich následně zhodnotí, že mu to stálo za to – upřednostnit všechno ostatní před zdravím, rodinou, přáteli a také před zákazníky a spokojenými klienty.

Ne nadarmo se říká – v nouzi poznáš přítele.

Lehkovážnost a naivita

Lehkovážnost ani naivita příliš neprospívají podnikání- a přitom se mnoho začínajících podnikatelů vrhne do realizace nápadu bez jakéhokoliv přemýšlení, průzkumu či přípravy.

Prostě jsou stoprocentně přesvědčeni o brilantnosti svého nápadu a považují ho za jedinečnou příležitost, která nesnese odkladu a musí se okamžitě zrealizovat.

V drtivé většině případů však brzy přijde vystřízlivění – v tom lepším případě ještě před „investováním“ všech finančních prostředků.

Tip:

Podívejte si tento článek, pokud hledáte nejvýhodnější možnosti investování v roce 2020 – které mimochodem zahrnují investice do vlastního podnikání a pokud zvažujete investování do nemovitostí, je dobré vědět i o důležitosti pojištění nemovitostí a věcí v domácnosti.

Zajímavou formou investování může být Invester fungující na principu „finance za podíl ve společnosti“. Kupujete obchodní podíl ve zvoleném startupu nebo společnosti, která tím získává kapitál na rozjezd.

Netrpělivost a nedostatek vytrvalosti

Mnoho začínajících podnikatelů mívá příliš velká a nereálná očekávání, a to bez jakékoliv znalosti daného trhu či poměru nabídka/poptávka.

Jednoduše očekávají zisky velmi rychle. A pokud se nedostaví, tak místo odstraňování chyb, zlepšování služeb či hledání nových možností, propadnout frustraci a na podnikání se vykašlou s tím, že to nefunguje.

Nevyvážené plánování – buď žádné nebo přehnané

Plánování je základním kamenem pro většinu úspěšných aktivit – je dobré znát alespoň orientační, ideálně konkrétní odpovědi na otázky typu: co, kde, kdy, jak, od koho, s kým, za kolik, do kdy, atd.

Avšak není nutné si z plánování udělat modlu a nehnout se bez něj z místa.

Protože ne všechno se dá naplánovat a je třeba reagovat dynamicky, operativně, podle aktuální situace.

Pokud si chce někdo naplánovat každý krok od začátku až do „úspěšného konce“, pravděpodobně se velmi rychle začne blížit ke konci – avšak nikoli k úspěšnému.

Lacinost a podlézání cen

Mnoho podnikatelů si stále myslí, že získají kvalitní zákazníky za levné ceny – a tak neváhají „podlézat“ standardní ceny a dost dlouho jim může trvat, než si uvědomí, že tak činí na úkor kvality všeho ostatního.

Navíc získají „levné“ zákazníky, kteří čekají jen na výprodeje, v mnohem vyšším poměru bývají se vším nespokojení (logicky, když nakupují s důrazem na cenu na úkor kvality), neváhají kdykoli přejít k levnější konkurenci a často přinášejí podnikateli „více škody než užitku“.

Nevyvážené a nerozvážně investice do reklamy – šetřit tehdy, když je třeba investovat a utrácet, když je třeba šetřit

Bez reklamy se obejde podnikání jen málokdy.

Pokud chceme, aby o nás lidé věděli, musíme jim dát nějakým vhodným způsobem na známost, že podnikáme, v čem podnikáme, jak jim můžeme pomoci a podobně. Jak jinak by se o nás dozvěděli?

Když se rozhodneme šetřil na reklamě a zvolíme si model – modlit se a čekat na zákazníky a objednávky – mohli bychom toto čekání alespoň využít konstruktivně samostudiem a vzděláváním. Například bychom si mohli přečíst nějaké  kvalitní knížky o podnikání a možná i díky nim zjistíme, že rozhodnutí neivestovat do reklamy žádné prostředky (nemusí to být nutně peníze, může to být např. náš čas, energie a řešení marketingu svépomocí) nemusí být nejšťastnější řešení a pravděpodobně nám nepřinese žádané výsledky. 

Také nemusí být nejvhodnější vložit celý náš rozpočet do první reklamní příležitosti, která se naskytne.

Protože k tomu, aby jakákoliv reklama začala přinášet ovoce, je většinou nutné nějaké testování a nalezení toho nejvhodnějšího modelu pro náš typ podnikání a pro naši cílovou skupinu zákazníků.

Přehnaný perfekcionismus

Na jedné straně je nezbytné neustále se zlepšovat, hledat lepší řešení a možnosti.

Pokud se však dostaneme do pasti, kdy nikdy nic nebude dost dobré na to, abychom to pustili mezi lidi a budeme se snažit jen něco vylepšovat – např. neustálé čekání, zdokonalování a vyvíjení webu, aniž by jsme publikovali alespoň základní verzi, kterou bychom mohli dodatečně zlepšovat – tak kdy a jak uděláme nějakou službu pro lidi, pokud neustále jen zlepšujeme a nic neřešíme?

Na všechno sám

K tomu stačí logický výpočet – více toho dokáže udělat skupina než pouze jeden člověk. Více hlav, více rozumu.

Někdy nás může brzdit od spolupráce s více lidmi nedostatek financí. Tak budeme chtít udělat vše sami – a nevědomě se ocitneme v bludném kruhu.

Protože více lidí může vyřešit i právě tento problém – více lidí stihne zrealizovat více zakázek, obsloužit více klientů.

Navíc je kontraproduktivní, když specializovaný odborník vykonává činnosti, které hravě zvládne jakýkoliv mnohonásobně levnější brigádník a nemá čas se věnovat tomu, v čem vyniká.

Shrnutí

Rozjet úspěšné podnikání je většinou maratón na dlouhé tratě – a ne sprint na krátké vzdálenosti. Pokud začínáme, je dobré na to myslet.

Rovněž je dobré nebát se vyhledat pomoc, vzdělávat se, případně se spojovat s jinými podnikateli a úspěšnými lidmi. A pokud zatím nepodnikáte, tak i zjišťovat, jak začít.

Tip: Prečtete si 10 tipu, jak začat podnikat.

Je přínosné se neustále zajímat o to co je možné dělat nebo kde najít rady a tipy, zkušenosti či inspiraci k podnikání – důležitou součástí je například také networking a propojování vhodných lidí.

Autor: Martin Balko

Články, které by Vás mohli zajímat