Zpátky na rozcestník
Metody rozvoje kreativity (Provazník)
- Výchova k tvořivosti
 - Stimulace tvořivosti
 - Kultivace tvořivosti
 - Facilitace tvořivosti
 
Členění metod tvůrčího myšlení (Andrejsek):
Studijní metody – Celkové rozšiřování duševního obzoru a získání všeobecných informací.
Inspirativní metody – Sem spadá například napodobování, přejímání, hodnocení a hledání vlastní cesty řešení formou inspirace.
Cvičné metody – Jedná se o učení, trénink, pokusy o tvůrčí činnost.
Harmonizační metody – Přispívají k dosažení rovnováhy a pomáhají k uvědomělému utváření životního způsobu.
Režimové metody – Cílem je organizace tvůrčí činnosti, stimulujících tvůrčí rozvoj, efektivní management a odpočinek.
Kondiční metody – Souvisí s vysokou výkonností, vitalitou a zvládání obtížných situací. Jedná se například o odpočinek a spánek.
Zdroj: ANDREJSEK, K., BENEŠ, J.: Metody řešení technických problémů.
Členění metod tvůrčího myšlení (Jan Barták):
Operační – Rozvíjení tvůrčího myšlení v pracovním procesu, kde je třeba překonat individuální a sociální zábrany a iniciovat rozvoj tvořivého a inovativního myšlení.
Formativní – Rozvoje kreativního myšlení pracovníků mimo pracovní proces.
Laterální myšlení (Edward De Bono)
Sada procesů, díky nimž využití informací ústí v tvořivé myšlenky nebo nápady prostřednictvím restrukturalizace pojmů zakořeněných v mysli člověka prostřednictvím nového nazírání na problém. Atributy laterálního myšlení:
- Hravost
 - Asociativnost
 - Provokativnost
 - Rozbíhání do všech směrů
 - Bez tematického ohraniční
 - Originální cesty a postupy
 - Akceptace rozporů
 - Absence hodnocení kroků při hledání řešení
 
Zdroj: KOTLER, TRIAS: Inovativní marketing: jak kreativním myšlením vítězit u zákazníků
Brainstorming
Jedna z prvních metod tvůrčího myšlení vynalezená Alexem Osbornem. Zpravidla se používá v týmu, kdy jednotlivci společně hledají řešení nějakého problému a výzvy. Přičemž je nezbytné dodržovat následující pravidla:
- Nekritizujte nápady
 - Rozvíjejte nápady druhých
 - Vítaný je každý třeba i bláznivý nápad
 - Kvantita je důležitější než kvalita.
 
DOIT
- Definuj problém. První krok metody spočívá v jednoznačné definici problému, na který budeme aplikovat kreativní myšlení. Správně definovaný problém by neměl navádět k nějakému konkrétnímu řešení, měl by být výstižný a krátký.
 - Otevři svou mysl a aplikuj metodu kreativního myšlení. V tuto chvíli nazrála doba pro generování nápadů. Můžeme použít obyčejný brainstorming v týmu, nebo použít několik různých metod pro hledání řešení.
 - Identifikuj nejlepší řešení. Teprve až v předposledním kroku začneme být kritičtí a ze všech různých nápadů vybereme ten nejlepší. Při hodnocení se zpravidla používají kritéria: inovativnost, uskutečnitelnost a akceptovatelnost.
 - Transformuj vybrané řešení. V rámci posledního kroku vytváříme z daného nápadu výsledný produkt nebo řešení. Je vhodné pro úspěšnou implementaci vytvořit speciální akční plán. U složitějších nápadů doporučuji využít některé z metodik projektového řízení.
 
                            
						
                    
