these https://replicawatch.io/ are not only perfectly authentic. valued progressed monitors need who makes the best https://perfectrichardmille.com/. i ran a search on photobucket today to see what watchescartier.to i could find. rolex swiss rolex replica worked hard on the details. wigs for sale online. best swiss https://www.versacereplica.to artists hold amazing perspective and also abundant creativeness. welcome to buy our cheap swiss manoloblahnikreplica.

Zpátky na rozcestník

Konvergentní a divergentní myšlení (J.P.Guilford)

Dle Guilforda můžeme rozdělit myšlení na konvergentní a divergentní. Konvergentní myšlení se snaží najít zpravidla jednu správnou odpověď. Na druhé straně divergentní myšlení se vyznačuje větším množstvím odpovědí, které jsou pro nás přijatelné.

Guilfordův model intelektových schopností

V roce 1959 představil psycholog Joy Paul Guilford výsledek svého bádání „tři tváře intelektu“. Východiskem jeho teorie je klasifikace tří faktorů inteligence:

Procesy:

  • Poznávání
  • Paměť
  • Konvergentní myšlení
  • Divergentní myšlení

Produkty:

  • Jednotky
  • Třídy
  • Vztahy
  • Systémy
  • Transformace
  • Implikace

Obsahy:

  • Figurální
  • Symbolické
  • Sémantické
  • Behaviorální

Zásadním přínosem jeho teorie je pojmenování divergentního myšlení, které souvisí s kreativitou osobnosti.

Hlavní faktory výskytu kreativity (Dacey, Lennon)

Biologické znaky. Do této oblasti spadá například IQ, hormony, geny, dominance mozkové hemisféry.
Rysy osobnosti. Jedná se například o toleranci vůči dvojznačnosti, ochotu riskovat nebo prodlevu v uspokojení.
Poznávací rysy. Kongitivní schopnosti například laterální myšlení.
Mikrospolečenské okolnosti. Do této kategorie spadají například vztahy s rodinou a přáteli.
Makrospolečenské podmínky. Další podmínky, které nás ovlivňují, jako  jsou bydliště, práce a vzdělávací, právní, náboženské, ekonomické instituce.

Fáze kreativního procesu (Graham Wallas)

  1. Příprava. Identifikujeme určitý problém a zjišťujeme si potřebné informace.
  2. Zrání. Někdy také nazývaná inkubace. Nad problémem nepřemýšlíme a jeho zpracování probíhá v nevědomém mentálnímu procesu.
  3. Osvícení. Okamžik, kdy se v našem vědomí konečně vynoří nápad.
  4. Ověření. Nový nápad ověřujeme a hodnotíme.

Zdroj: KULKA, Jiří. Psychologie umění

Mozkové hemisféry a kreativita

Zaměření levé hemisféry:

  • jazyk
  • logika
  • počítání
  • psaní
  • motorické reakce
  • pojem o čase.

Zaměření pravé hemisféry:

  • sluchové vjemy a hudba
  • vnímání komplexních souvislostí
  • představivost
  • denní snění
  • barva
  • dimenze.

Všeobecně se tvrdí, že kreativitu osobnosti ovlivňuje pravá mozková hemisféra. V posledních letech však bývá teorie dvou mozkových hemisfér rozporována.

Zdroj: BUZAN, Tony. Jděte na to chytře

Zpátky na rozcestník

sponzor_avenova

MámNapad.cz