Pro koho je vhodný pronájem internetového obchodu a pro koho ne?

 Pro koho je vhodný pronájem internetového obchodu a pro koho ne?

Pronájem internetového obchodu je jedním z nejvyužívanějších způsobů pro tvorbu e-shopu. Na českém e-commerce trhu na něm běží přibližně 2/3 všech online obchodů. Proto si shrneme jeho výhody a nevýhody. Řekneme si něco o tom, na kolik vás může přijít. A co konkrétně u jednotlivých systémů řešit nebo na co si dávat pozor. 

Co to je pronájem internetového obchodu a jak vlastně funguje

Jedná se o takzvané SaaS řešení. Tedy v překladu software jako služba. Díky ní si e-shop nemusíte objednávat na zakázku a nechat ho vytvářet od píky. Ušetříte tím nejen peníze. Za měsíční pronájem dostanete vyladěný systém včetně zákaznické podpory a pravidelných aktualizací. 

V praxi vám tak pronájem umožní spustit online obchod klidně během jednoho dne. A obzvláště v dnešní době platí, že čím dříve ho spustíte, tím lépe. 

Jaké jsou přednosti pronájmu?

  • Ušetříte čas a peníze
  • Vše spustíte snadno sami
  • Administraci a správu řešíte a máte pod kontrolou vy
  • Získáte bezproblémový a vychytaný systém
  • V rámci pronájmu již máte vše potřebné (dopravce, platby kartou apod.)
  • V ceně jsou pravidelné aktualizace, nové funkce a napojení
  • K dispozici máte zákaznickou a technickou podporu

Jaké jsou nevýhody pronájmu?

  • Máte pouze systémové funkce nezávisle na vašich požadavcích
  • U různých systémů jsou více či méně omezené individuální úpravy
  • Jsou napojeny jen určité systémy třetích stran
  • Internetový obchod a systém nemáte ve svém vlastnictví 
  • Není vhodný pro obrovské obchody

Na základě čeho vybírat

Když už se na základě výhod a nevýhod pro pronájem rozhodnete, nezapomeňte, že na trhu jsou desítky platforem k pronájmu. A je zásadní si vybrat tu správnou, pokud možno napoprvé. Aby vás po čase nebrzdila a nemuseli jste řešit přechod jinam. V potaz berte následující:

  1. Funkčnost a moduly systému

Funkce se většinou liší. Proto je třeba si je umět snadno porovnat. Pomohou vám v tom nejpoužívanější české srovnávače systémů (vybrat-eshop nebo 5nej). Dostupné moduly a napojení na systémy třetích stran nepodceňujte. A určitě neřešte pouze to, co využijete nyní. Zkuste si představit, že vám e-shop vyroste, třeba ještě více, než vůbec doufáte. A až si tohle představíte, začněte vše procházet a porovnávat systémy. 

Nové funkčnosti v systémech sice přibývají. U pronájmu krabicového systému ale není možné realizovat individuální požadavky na nové moduly nebo úpravy těch stávajících. Proto počítejte pouze s tím, co systém nabízí aktuálně. Nikdo vám nezaručí, že vámi požadovanou funkčnost bude chtít dostatečné množství e-shopů na to, aby se časem doprogramovala. 

Krom funkčnosti pro vás bude stěžejní také počet produktů. U těch pozor, některá řešení počítají do tohoto počtu i varianty. Dál porovnávejte diskovou kapacitu a další parametry. Velkou výhodou nejen do budoucna, jsou plnohodnotné jazykové mutace e-shopu spravované v jedné administraci. Zaměřte se také na design a možnosti jeho editace a ohýbání. Grafika e-shopu totiž prodává. 

  1. Cena

Nedoporučujeme hledat nejlevnější e-shop řešení na trhu. Cena vždy odpovídá kvalitě. A přece jen, půjde o váš hlavní prodejní nástroj a kanál. Alfa a omega v online prodeji. 

Zároveň se nenechte cenami zmást. Mnoho platforem cenu tlačí na první pohled dolů, ale ve finále si připlatíte. Proč? U levnějšího tarifu můžete během pár měsíců zjistit, že nemá všechny funkce, které potřebujete. Ty si budete muset doplatit nebo přejít na dražší tarif. 

  1. Obchodní vztah s poskytovatelem 

Je pronájem systému vázán smluvně na dobu určitou nebo není? To pro vás může být důležitý faktor. Smlouva vás totiž může omezovat a připravit o jednu z hlavních výhod pronájmu. A sice to, že platíte měsíčně a můžete kdykoliv odejít. Zaplatit jednorázově rok nebo dva dopředu s nižší cenou je sice lákavé, ale co když se v průběhu rozhodnete odejít nebo online podnikání budete nuceni ukončit? 

Kolik vás pronájem internetového obchodu bude ročně stát

U menších internetových obchodů s pár desítkami produktů byste se měli dostat na cenu 5 000 Kč za rok. Plus mínus nějaká tisícikoruna. Pozor na zdánlivě levné tarify, u kterých po chvilce provozu zjistíte, že vám chybí půlka funkcí, které si musíte připlácet. 

Střední obchody se stovkami a nižšími tisíci produktů vás pak ročně na pronájmu vyjdou mezi 10 až 20 000 Kč.

U velkých e-shopů se počítá nejen s vyšším počtem produktů, ale také automatizovanými importy od dodavatelů, účetních systémů nebo například s více jazykovými mutacemi. S cenou zde počítejte okolo 25 – 50 000 Kč za rok provozu.

V ideálním případě bude cena měsíčního pronájmu představovat pouze jednotky procent ze zisku vašeho internetového obchodu. 

Je pro vás pronájem online obchodu vhodný nebo ne?

Jak jsme zmiňovali na začátku, pronájem využívá větší polovina českého e-commerce trhu. A důvody jsou zřejmé. E-shop můžete mít spuštěný téměř okamžitě, systém máte komplet hotový a nemusíte řešit velké jednorázové investice. Pokud jste tedy malý nebo střední podnikatel a chcete rozjet svůj první online obchod, je pro vás pronájem jasná volba. 

V mnoha případech je pronájem efektivní a optimální i pro již rozjetý online byznys. Výhodou je, že ho můžete vyzkoušet zdarma a i po přechodu na placenou verzi v podstatě kdykoliv odejít. Buďto jinam nebo si nechat postavit internetový obchod na zakázku přesně dle vašich potřeb a požadavků. U toho už ale zaplatíte násobně víc než za pronájem. A na vývoj si počkáte někdy i měsíce. Také musíte počítat s poplatky za správu a s tím, že za jakoukoliv aktualizaci, novou funkci nebo napojení, budete vždy platit navíc. Ročně vás tak toto řešení mnohdy vyjde mnohem dráž než pronájem. Plus samozřejmě velká prvotní investice do vybudování. 

 

Autor: Jiří Lexa, CMO UPgates

Články, které by Vás mohli zajímat