VIRTUAL REAL LIFE – Virtuální realita ve firemní praxi

 VIRTUAL REAL LIFE – Virtuální realita ve firemní praxi

VIRTUAL REAL LIFE , zkráceně VR Life, je Ostravský startup zabývající se, jak už z názvu vyplývá, virtuální realitou. Díky jejich produktům mohou firmy ušetřit neuvěřitelné množství času při náboru nových zaměstnanců nebo jejich školení. Ale nejen to! Virtuální realita dokáže výrazně zrychlovat proces rehabilitace nebo učení. Oblast, kde se dají produkty od VR Life uplatnit je opravdu široká. Zapamatujte si jméno tohoto startupu, protože jsme pevně přesvědčeni, že o něm v budoucnu ještě uslyšíte. 

Představte nám prosím svůj projekt.

VIRTUAL REAL LIFE  je startup, který se zaměřuje na virtuální a rozšířenou realitu pro firmy a rehabilitace. 

Děláme produkty na míru (nejoblíbenější byl třeba Stirlingův motor, který máme jak ve VR, tak AR), ale také licenční produkty. Tady to jsou hlavně testy pro zaměstnance do výroby (testujeme postřeh, zručnost, pozornost apod.) a právě ty rehabilitace.

Podívejte se, jak vypadá Stirlingův motor ve VR:

Mohli byste prosím hned ze začátku vysvětlit hlavní rozdíl v technologiích AR a VR?

Rozšířená realita (AR) již podle názvu pouze rozšiřuje náš pohled na skutečný svět. Tak se třeba dívám přes tablet na stůl a umístím si na něj důlní lokomotivu a mohu si ji prohlížet, otáčet, skládat a rozkládat podle potřeby. Stůl a kancelář je skutečná, pouze lokomotiva je vložena tou rozšířenou realitou. Tahle třeba funguje hra Pokemon Go.

Zatímco virtuální realita (VR) je celá vytvořená v počítači a na tom skutečném světě není závislá. Nasadíte si v obýváku brýle a jste najednou v továrně a ovládáte CNC stroj. Nebo rehabilitujete ve vesmíru. Pro mozek je to téměř skutečné a tak na to i reaguje. 

Jana Trdá, spolumajitelka
René Bujnoch, spolumajitel

Jak jste na nápad přišli?

Byl to takový přirozený vývoj. Měla jsem vzdělávací společnost zaměřenou na metodiku a kvalitu ve vzdělávání a hledali jsme způsob, jak firemní vzdělávání posunout dále. Firmy chtějí vzdělávat, ale standardní aktivity stojí spoustu času a peněz. Na druhé straně e-learning úplně nefunguje. No, a vzdělávání ve virtuální realitě spojuje to nejlepší z obou. Je dostupné kdykoliv a kdekoliv, jako e-learning, ale je zážitkové a interaktivní. Hledala jsem parťáky, kteří by se mnou do toho šli a nakonec z toho byla samostatná firma.

Kdo všechno se na projektu podílí?

Aktuálně jsme tři spolumajitelé. Takoví typičtí startupoví podnikatelé – nadšení a mladí (i když mladí jsme už dlouho, byli jsme mladí i v minulém tisíciletí 🙂 ). Oborově jsme úplně z jiné branže. Jeden kolega vystudoval jadernou energetiku a teď řídí strojírenskou firmu. Druhý má dopravku se zaměřením na zabezpečovací systémy a potom také praxi v managementu strojírenské firmy a já jsem andragog se zaměřením na metodiku. Ale naše zkušenost (to je eufenismus pro vyšší věk 🙂 ) a praxe z firem nám pomáhají přesvědčit klienty, že opravdu rozumíme jejich potřebám.

Sami bychom to samozřejmě nezvládli, takže máme dva interní programátory (kteří nám pěkně snižují věkový průměr) a externě spolupracujeme s různými odborníky, podle projektů, které řešíme. S testováním zaměstnanců nám pomáhala psycholožka, s rehabilitacemi fyzioterapeutka apod. 

A také úzce spolupracujeme s několika vysokými školami a jejich studenty (takže například studenti z fakulty umění Ostravské univerzity nám dělají grafiku, s Ústavem rehabilitací připravujeme cvičení pro pacienty s Parkinsonovou chorobou, na andragogice Karlovy univerzity řešíme vzdělávání přes VR aj.).

No, a pokud nestíháme (což je příjemnný pocit, protože znamená, že je o služby zájem), tak poptáváme i naše „konkurenční“ firmy o subdodávky.

Vláďa Nekuda, spolumajitel

Oblast VR zažívá v posledních letech velký rozmach a často je jí přisuzována velká budoucnost. Občas můžeme dokonce slyšet, že se jedná o stejně převratnou věc, jako byly televizory nebo telefony. Co si o tom myslíte vy? Kam se podle vás bude VR ubírat?

Pokud bychom tam budoucnost neviděli, tak do toho nejdeme 🙂 Podle různých analýz a prognóz se očekává velký růst jak VR, tak AR. Jen se liší v tom, co bude rychlejší. Tipla bych si, že VR postupně ovládne svět vzdělávání (nejen školního, ale i firemního) a jak VR, tak AR bude v marketingu a obchodě taková samozřejmost, že nás za pár let nenapadne, že by to šlo jinak.

Nevím, jak čtenáři, ale my se neradi biflovali třeba historické události, ale pokud bychom se do nich přenesli a na vlastní „kůži“ zažili jak bitvy, tak třeba objevení Ameriky, určitě bychom si to zapamatovali mnohem lépe. Stejně tak projít si stroj a vidět na vlastní oči, jak vevnitř funguje a cítit se opravdu jeho součástí je pro mozek úplně jiný zážitek, než obrázek v knížce nebo video.

A pokud jako obchodník prodávám třeba tunovou armaturu, tak jí asi klientovi nepřivezu ukázat v kufru. Ale mohu mu jí přivézt ve VR brýlích, kdy si ji může prohlídnout, vidět jak funguje apod.

Myslíte, že jednou bude mít každý z nás VR zařízení v obýváku, stejně jako teď máme televizory? Prozatím jsou VR Sety poměrně drahá záležitost.

Doba, kdy bylo VR drahé a nedostupné je již pryč. Dneska si pořídíte základní set třeba za 5 tisíc. Myslím, že během pár let budou běžnou výbavou v hodně domácnostech. Pro učení i pro zábavu nebo třeba jako cvičící pomůcka pro zlepšení kondice. Už teď se dá využít třeba při jízdě na rotopedu nebo běhu na páse, že vás přenese do přírody. A běhat v lese je pocitově příjemnější než v obýváku.

Vitesco deska- testování zručnosti ve VR

Pro koho jsou primárně vaše služby určené a co jim můžete přinést?

Služby na míru téměř pro každého. Dělali jsme VR pro průmyslovou školu i různé výrobní firmy (především strojírenské). Užitek pro školu bylo nadšení studentů a pochopení fungování stroje, který si ve VR mohli vyzkoušet. Pokud třeba vyrobíme ve VR pracoviště výrobní firmy a na něm se zaučují zaměstnanci, tak se učí rychleji a je to levnější, než kdyby s nimi musel být ten zkušený borec, který je učí základy.

Naše testy pro zaměstnance do výroby zrychlují ověřování zručnosti zaměstnanců (tak nezaměstnáte někoho, kdo způsobí více škody než užitku) a snižují náklady na fluktuaci. A v neposlední řadě fungují jako skvělé PR (u nás se vybírá ve virtuální realitě, pojďte si to vyzkoušet).

A pokud jde o rehabilitace, dokážeme třeba nasimulovat chůzi pacientů upoutaných na invalidní vozík a tím povzbuzovat jejich mozek v regeneraci nebo aktivaci zrcadlových neuronů. Při rehabilitaci rukou je to pro pacienty mnohem příjemnější, rehabilitují déle, jsou motivovaní, nemyslí tolik na bolest a progres je rychlejší než u standardních metod. Lázním tak můžeme ušetřit za některé drahé stroje nebo zvýšit kapacitu (jedna terapeutka s námi uhlídá třeba pět pacientů u individuální rehabilitace najednou).

Simulace prostředí určeného k rehabilitaci:

Váš projekt se zúčastnil byznys akcelerátoru GreenLight. Proč jste se rozhodli přihlásit?

Asi jsme neměli jasný záměr, dostali jsme doporučení, jestli to nechceme zkusit, tak jsme to zkusili 🙂 Chtěli jsme možná jiný pohled na naše podnikání, problémy, kterými jsme si procházeli, poznat se s lidmi s podobným zaměřením.

Co vám účast ve startovači dala?

Asi nejvíc pro nás byly kontakty a „spolužáci“ a diskuse s nimi. Věkově jsme byli trochu „ustřelení“, ale to možná pomohlo se přiblížit myšlením mladší generaci a užít si to. 

Green Light nám pomoh i s propagací a super byla závěrečná StartUp Show. Nejen proto, že jsme vyhráli cenu, ale i reakcemi, která nás hodně potěšily a motivovaly.

Doporučili byste tento krok i ostatním začínajícím startupům/firmám?

Určitě! Zvláště těm, kteří jsou hodně na začátku, tam to má asi největší přínos.

Co bylo na realizaci projektu nejobtížnější?

Najít ten správný produkt a dobře si to ověřit. Udržet si motivaci po celou dobu. Naučit se nepodlehnout tlaku klientů na „zdarma“ a „velká sleva“, to se nám nevyplatilo. Prostě si držet firemní sebevědomí na té správné výši.

Jaké jsou vaše plány do budoucna? 

Co nejvíce se zaměřit na škálovatelné produkty, které můžeme opakovaně prodávat, ideálně přes náš XR Cloud, kdy si jej klient může stáhnout z jakéhokoliv místa na světě (pokud má připojení na internet 🙂 ) a používat. A to souvisí i s dalším plánem – co nejdříve se dostat na zahraniční trh. Některé produkty máme již teď v několika jazykových mutacích, teď jen zapracovat na obchodě a marketingu.

Máte nějakou radu pro někoho, kdo má nápad a chtěl by začít podnikat?

Nemysli si, že víš, co klient chce, ptej se. 

Neboj se, podnikání je pro každého, kdo si je vědom svých limitů a nespoléhá jen na sebe. 

Nevíš něco, vždycky je někdo zkušený, kdo rád poradí, neboj se ptát. 

Sdružuj se, choď mezi lidi, networkuj, vzdělávej se.

A nevzdávej se snadno 🙂

 

Děkujeme za rozhovor, za to co děláte a přejeme mnoho úspěchů do budoucna. 

 

 

Články, které by Vás mohli zajímat