Zjisti víc o připravované deskovce Kuttenberg

 Zjisti víc o připravované deskovce Kuttenberg

Máš rád deskové hry? Právě jim věnujeme tento rozhovor. Navíc se v něm dočteš o úplně nové hře věnované době vlády Přemyslovců, která teprve spatří světlo světa. Stojí za ní autorský tým Ondřeje Bystroně a Pavla Jarosche. A zprvu si ji můžeš zkusit zahrát online, abys zjistil, jestli tě chytne za srdce.

Jak jste přišli k nápadu na vytvoření deskové hry?
Deskové hry jsou od dětství naší vášní. V minulosti jsme pracovali na několika titulech, nicméně až s Kuttenbergem vidíme, že to je „ono“. Velmi nám pomáhá, že jsme v zaměstnání získali zkušenosti jak s designem, tak s projektovým řízením a marketingem. A v neposlední řadě nás dlouhodobě podporují naše rodiny, známí a celá řada dalších lidí.
Věříme, že vydáme skvělou hru, která přinese hráčům hodiny zábavy a nezapomenutelné okamžiky.

Jak dlouho Vám trvalo vymyslet a vytvořit deskovou hru?
Nápad na hru Kuttenberg jsem nosil v hlavě několik let, ale opravdu intenzivně na hře pracujeme rok a půl. V této chvíli finišujeme devátou verzi hry, ale očekáváme, že drobné úpravy na hře budou probíhat až do okamžiku,
než odešleme data do tiskárny.
Rok a půl se může zdát dlouho, ale našim cílem je vytvořit kvalitní strategickou hru, ke které se hráči budou chtít vracet a pokaždé budou objevovat nové možnosti a cesty k vítězství. Příprava se tudíž neobejde bez desítek testů a následných úprav. Samozřejmě ne vše, co připadá skvělé nám, se musí zamlouvat hráčům.
Takže hledáme rovnováhu mezi naší představou a očekáváním hráčské komunity.

Vymysleli jste středověkou hru Kuttenberg, o čem je?
Budování středověké Kutné Hory a její rozvoj z malé hornické osady do druhého nejvýznamnějšího města České koruny. Ocitnete se v roli měšťana – podnikatele, jehož cílem je získat co nejvíce věhlasu na královském dvoře.
Váš věhlas roste s tím, jak se podílíte na rozvoji města. Kuttenberg je ekonomická strategie, ale rozhodně neplatí, že jedinou cestou k vítězství je získat co nejvíce peněz. Hráči musí balancovat příjmy a výdaje, svou reputaci, příliv osadníků do města, vztahy mezi sebou.
Nastavili jsme hru velmi dynamicky, takže v průběhu hry děláte zásadní rozhodnutí. Mám hrát jako dobrý občan, nebo se pustit do spekulací? Šetřit a investovat, nebo si půjčit peníze? Specializovat se, či naopak obsáhnout co nejvíce? Spolupracovat s ostatními, nebo hledět jen na svůj prospěch? Každé rozhodnutí má vliv na váš úspěch a vytváří jedinečný zážitek.

Proč jste vymysleli zrovna historickou hru věnovanou středověku, když zájem o dějiny mezi populací klesá?
Zajímavé je, že řada velmi úspěšných herních titulů v posledních letech jsou strategické hry, které se odehrávají v minulosti. Hra je vlastně příběh a já jako designér vám jej přináším. Dobrý příběh je takový, který vás vtáhne do děje. Příběh, z něhož na vás dýchne atmosféra doby. A samozřejmě musí být uvěřitelný. Abych naplnil tato očekávání, strávil jsem desítky hodin četbou dostupné literatury, naslouchal jsem odborníkům, studoval dobové ilustrace. To vše mi pomohlo k vytvoření příběhu, jenž jsem ztvárnil hrou, a věříme, že oslovíme široké publikum.

V současnosti jsou oblíbené online hry, proč myslíte, že se lidé pořád rádi vrací k deskovým?
Není nic lepšího, než se sejít s rodinou nebo kamarády a dělat něco společně. Proč stále více lidí propadá kouzlu deskových her? Je to způsob, jak se přenést do minulosti, na vzdálené planety nebo na dno oceánu. Být spolu, bavit se a soutěžit. Deskové hry jsou s námi tisíce let a za tu dobu se nic na jejich oblibě nezměnilo.
Potřeba být spolu a hrát si je stejně stará jako lidská civilizace. Společné hraní nás dělá lidmi.

Kde si lidé mohou koupit Vaši hru, je k dostání v kamenných obchodech?
Náš původní plán byl vydat hru v tomto roce. Bohužel vinou pandemie došlo k rušení veletrhů a herních akcí, kde jsme chtěli hru prezentovat a propagovat. Několikaměsíční zavření hráčských klubů našim plánům také moc nepomohlo.
Faktem je, že konkurence je obrovská a pokud pro svůj titul ještě před vydáním nevybudujete komunitu, velmi pravděpodobně neuspějete. Proto jsme změnili plán. Chceme hru zpřístupnit hráčům nejdříve online a připravit se na vydání až v průběhu příštího roku.
Pro vydání hry chceme využít Kickstarter, což je v této chvíli oblíbený kanál i pro velká nakladatelství. To, kdy se hra dostane na police v obchodech, bude záviset na úspěchu kampaně. Do maloobchodní distribuce prorazí jen zlomek her, proto musí Kuttenberg na Kickstarteru nejen uspět, ale být řádově lepší než další hry. Naším cílem je, aby byl Kuttenberg v obchodech dostupný před Vánoci 2021, a děláme vše pro to, abychom uspěli a připravili hráčům nezapomenutelný zážitek.

Foto: Ekaterina Bystroň

Články, které by Vás mohli zajímat