Česká karetní hra Whales Destroying the World uspěla na Kickstarteru

Víkendová tvorba kamarádu vedla k vytvoření zárodku karetní hry, která se v nové verzi představuje právě na Kickstarteru. Ke vzniku projektu jsme položili Petrovi Vojtěchovi pár otázek.

O čem váš projekt je?
Whales Destroying the World je originální karetní hra pro tři až šest hráčů, kterou vyvíjíme poslední rok a začátkem listopadu jsme spustili crowd-fundingovou kampaň na Kickstarteru, kde se snažíme zafinancovat její výrobu. To se ostatně již povedlo (právě teď máme vybráno 208 %), takže v tuto chvíli víme jistě, že projekt vznikne. Hra sama má jednoduchá pravidla, humorné téma a krásné ilustrace.

Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
Vývoj, ilustrace a marketing jsme zvládli vlastně ve dvou. Projekt jsme připravovali pod hlavičkou Time Slug Studia s Jindřichem Pavláskem. Využili jsme však služeb firmy Funchaiser, která nám pomohla s cestou na Kickstarter, který není tvůrcům z Česka běžně otevřený.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Nápad na hru vzešel z pravidelné kreativní víkendové tvorby s několika dalšími kamarády před rokem a půl. Minulé léto jsme také vedli úspěšnou kampaň na českém Startovači na hru Velryby ničí svět. Z tohoto úspěchu nový projekt vychází. Došel však značného přepracování – od vylepšených a nových ilustrací po zcela nová a lepší pravidla. Deskové hry sami hrajeme, a přestože jsme v minulosti měli ambici zkoušet spíše tvorbu her mobilních, trh deskovek ještě není tak saturovaný a stále zvládá rapidně růst. A to nejen ve světě, ale i u nás.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Z hlediska vývoje je to jednoznačně testování. Desková hra jako fyzické médium nejde jednoduše zaslat ke stažení. Testovací prototypy je potřeba vyrobit a rozeslat. To také něco stojí. K tomu musíte mít ochotné publikum, které tím stráví čas a vrátí nějaký feedback. Hodně testování jsme také zvládli sami objížděním klubů a herních festivalů. Právě testování zabralo za poslední rok nejvíce času. Tomu šlape na paty příprava Kickstarterové kampaně. Nikdo vás nedovede připravit na to, kolik času si příprava materiálů žádá.

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Aby se nebáli to zkusit, ale aby se ideálně poradili s někým, kdo už projekt na Kickstarteru měl. Je to naprosto specifický trh, který funguje jinak než běžný prodej. V Česku je několik zkušených tvůrců, kteří se rádi podělí o rady. Právě díky nim jsme se vyhnuli přešlapům, ale stejně nějaké udělali. Už teď si vedu seznam věcí, které příště uděláme lépe. Nejdůležitější radou bude asi správné plánování. Časování kampaně je potřeba důkladně promyslet – nám třeba vůbec nepomohl Black Friday nebo Díkůvzdání. To jsou svátky, kdy lidé na Kickstarteru zásadně nenakupují. S tím také souvisí, že vedení úspěšné kampaně může připomínat práci na částečný úvazek. V angličtině mohu doporučit blog Stonemaier Games (autoři úspěšné hry Scythe).

Na čem pracujete teď?
Kampaň na hru končí 14. prosince a obzvláště poslední týden bude opravdu náročný. Pak nás čeká sama výroba a rozesílání, takže na další měsíce máme vystaráno. Vedle však již pomalu připravujeme projekt nový. Opět na něm pracujeme přibližně rok. Jde o deskovou hru, ta však bude mírně větší a ambicióznější. Doufáme, že zisk z právě probíhající kampaně nám pomůže pokrýt náklady na přípravu kampaně v příštím roce. Rozhodně nejde o levnou záležitost, jak by si někdo mohl myslet.

Děkujeme za rozhovora a přejeme, ať to v prosinci vše úspěšně dotáhnete.