Potravinová tržnice Scuk.cz spojuje lokální farmáře se zákazníky

Komunita samotných výrobců, farmářů a potenciálních zákazníků. Kvalitní, čerstvé, lokální potraviny a nápoje za ceny přímo od farmářů. To musí zákazníky zaujmout. Projekt nám osvětlil zakladatel toho všeho Kamil Demuth.

Co je Scuk.cz a čím se zabývá?
Náš projekt je jednoduše o nakupování kvalitních lokálních potravin a nápojů přímo od farmářů a výrobců. Tak zamezíme zbytečným vedlejším nákladům a přemrštěným částkám, protože zákazník dostane zboží přímo od výrobců. A na tomto internetovém tržišti navíc můžete získat podíl z každého nákupu. Navíc zviditelníme malé a střední výrobce, kteří si to určitě zaslouží.

Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
První verzi MVPčka na lokalmarket.cz jsme dali ve třech – já a dva vývojáři. Objížděl jsem dodavatele, kreslil wireframy, řešil financování projektu a domlouval koupi Scuk.cz a všechno ostatní, co zrovna bylo potřeba. Kluci si sami sobě dělali produkťáka a programovali. V listopadu se k nám přidala na full time Tereza, která si vzala na starosti copywriting, sociální sítě a pomáhala mi s dodavateli, zákazníky i testovacími výdeji. V únoru se k nám přidala ještě Aneta, která má na starosti scukaře. Externě, jako bokovku, se na přípravě nového scuk.cz podíleli: branďačka Martina, grafik Jirka a ilustrátorka Tereza.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Máme rádi víno a pivo. Možná to znáte, ve firmách se často najde někdo, kdo miluje víno. Má svého oblíbeného vinaře a ve firmě pro něj sbírá hromadně objednávky. Koluje buď tištěný vinný lístek anebo v lepším případě si lidé sdílí přes google spreadsheet tabulku. A my si řekli, že v dnešní době to je trochu škoda. Začali jsme pracovat na tržišti, které bude založené na hromadných nákupech. To znamená, že já jako organizátor místo vinného lístku nechám po firmě kolovat link na běžící nákup podobně, jako když někdo posílá link na doodle.com pro výběr termínu. Ale protože máme rádi i dobré lokální jídlo, tak jsme si řekli, že je trochu škoda zůstat jen u vína nebo piva. Že bychom mohli pomoci i dalším lokálním farmářům a výrobcům dostat se koncovým zákazníkům. A v té době nám do oka padla zahraniční inspirace https://laruchequiditoui.fr/fr, která má po Evropě přes 1500 komunit a přes 13 000 dodavatelů. Otevřela nám v mnohém oči. Samozřejmě se pohybujeme na úplně jiném trhu, museli jsme proto platformu uzpůsobit našim podmínkám.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Nejtěžší je vypořádat se s klasickým problémem slepice – vejce. Bez zákazníků nemáte dodavatele, bez dodavatelů nemáte zákazníky.

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Jen o tom nemluvit a začít. Říct si, kdo je zákazník a co mu přinášíte. Definovat si tak základní hypotézy hodnoty a začít je co nejdřív ověřovat. A to ještě dřív než začnete cokoliv programovat. Snažte se cílovku pro začátek co nejvíc zúžit! Doporučuji udělat si na začátek cvičení – sestavit lean canvas a to, co v něm budete mít, ověřovat rozhovory s cílovkou.
Buďte vytrvalý, ale ne moc trpělivý. Vytrvalost je strašně důležitá, člověk se musí umět kousnout, makat a neustále hledat cesty. Trpělivost je spíš na škodu, pokud to nejde jedním směrem, musím hledat jiný, a to rychle. Dřív než dojdou peníze nebo třeba dřív než tě semele konkurence.
No a vedle hypotéz hodnoty si stanovte i hypotézy růstu, jak se dostat k zákazníkům. Jako povinnou četbu bych zavedl knihu Lean Startup od Erica Riese.

Na čem pracujete teď?
Řešíme další financování našeho projektu a hledáme investora. Vedle toho makáme na akvizici Scukařů (organizátorů společných nákupů) a na rozšíření nabídky lokálních výrobců a farmářů – teď jich máme cca 70, do konce roku bychom jich chtěli mít okolo 200. Vedle toho musíme neustále zlepšovat web, máme před sebou kupu práce s optimalizací konverzní cesty. To bude hromada drobných vylepšení, zjednodušení a ladění. Máme naplánováno také pár novinek, které budeme postupně uvolňovat.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů.

FOTO: Archiv Kamila Demutha