Představujeme Startup Mowement, high-tech trička z grafenu

Na inovace jsme zvyklí zejména z oblasti techniky a počítačů. Nové vědecké objevy však dnes mění i oblast textilu. Na otázky k projektu Mowement odpovídal Filip Matějka.

O čem váš projekt je?
Jsme nová česká sportovní značka oblečení, která se snaží změnit textilní průmysl na více udržitelný zdroj. Vytvořili jsme unikátní sportovní triko z grafenu, což je materiál, který se momentálně těší pro své vlastnosti velkému růstu a využití především v oblasti technologií. Například Samsung z něj vytvořil tenký a ohebný displej nebo velmi inovativní formu baterie do mobilních telefonů, která slibuje větší kapacitu a mnohem rychlejší nabíjení. Také Tesla s tím experimentuje. A tak nás napadlo, proč nevyužít jeho skvělou biologickou kompatibilitu a úžasné vlastnosti ve sportovním textilu?

Kdo všechno patří do vašeho týmu?
Náš interní tým se momentálně skládá ze dvou lidí. Tedy mě a mého kolegy Imana. Jsme stále ještě studenti vysoké školy a společně se staráme o celý proces firmy, ale samozřejmě s vývojem a testováním našeho produktu nám pomáhala veliká řada lidí, bez kterých by nebylo možné našeho cíle dosáhnout.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišel?
V podstatě to celé začalo myšlenkou vytvořit inspirující a kvalitní sportovní značku s přidanou hodnotou, která by prodejem pomáhala neziskovým organizacím. Jako ekologicky smýšlející a vášniví sportovci jsme ale viděli, kam se ubírá textilní průmysl a chtěli s tím něco dělat. Vzhledem k tomu, že miluju inovace a baví mě vytvářet nové věci, jsem začal přemýšlet a hledat. A když jsem tak před lety hledal, náhodou na mě vykoukl na internetu článek o grafenu. Začal jsem se o to více zajímat, číst články, až mě to pohltilo a napadlo mě, že by to mohlo být ono. A tehdy jsem se do toho pustil. Internet je skvělá věc.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Řekl bych, že nejtěžší bylo najít dodavatele, který s grafenem pracuje a dokázal by vytvořit samotné grafenové vlákno. Tím, že je to opravdu nová věc a neexistuje mnoho výrobců, kteří s tímto materiálem pracují, tak to bylo náročný. Logicky jsem nejprve hledal u nás v Česku, ale rychle jsem zjistil, že tady nepochodím. Proto jsem zabrouzdal do zahraničí, kam jsem potom osobně letěl. To bylo asi nejtěžší. A ještě bych vypíchl finance. Můj bankovní účet zažíval muka.

Co byste doporučil ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Trpělivost a empatie. To je za mě nejdůležitější.

Na čem pracujete teď?
Poslední půl rok jsme pracovali na přípravě kampaně pro českou crowdfundingovou platformu HitHit, kterou jsme v úterý 10. září spustili, a kde je možné nás podpořit nákupem a získat tak grafenové triko v předprodeji za skvělou cenu. Abychom mohli rozjet sériovou výrobu a tím zrealizovat náš nápad, potřebujeme pomoc od lidí. Podpořit nákupem nás můžete na stránce www.hithit.com/mowement. Mnohokrát děkujeme každému, kdo se tak rozhodne.

Děkujeme za odpovědi a přejeme úspěch nejen v kampani.