Máte zajímavý nápad na podnikání? Prověřte jej, než se do něj pustíte

 Máte zajímavý nápad na podnikání? Prověřte jej, než se do něj pustíte

Často kolem sebe slyším své známé, že je konečně napadl ten pravý nápad na podnikání. Po krátkém rozhovoru zjistím, že i přes zajímavou myšlenku má jejich podnikatelský plán slabiny. Jakým způsobem si můžeme prověřit náš nápad, než s do něho pustíme?

Obecně platí že čím kreativnější nápad na podnikání, tím se zvyšuje pravděpodobnost vysokých zisků ale zároveň i rizika neúspěchu. Často je člověk natolik zaujatý svým nápadem, že nedokáže dostatečně vnímat možná úskalí. Přitom se lze případnému neúspěchu vyhnout včas a relativně levně.

 Co říkají na nápad ostatní

První na co bychom se měli zaměřit je probrat naši myšlenku s nejbližším okolím. Oslovte lidi, kterým máte důvěru a vysvětlete jim svůj nápad. Čím více zpětné vazby v tuto chvíli, tím lépe. Počítejte však s tím, že vaši přátelé nemusí být vždy úplně objektivní. Prověření vašeho nápadu zeefktivníte například tím, že si jej připravíte do krátké minutové prezentace. Vedle toho se doporučuje mít nápad vysvětlený ve formě obrázků nebo storyboardů.

 Ověřte, že potřeba existuje

Jako další krok doporučuji si promyslet, jakou lidskou potřebu daný problém řeší. Dejte si s tím práci a obejděte se svým nápadem několik pravděpodobných budoucích uživatelů. Vedle potřeby je vhodné také zkusit zjistit, jestli je způsob, jakým potřebu uspokujete vhodný pro cílovou skupinu. Na postupném ověřování potřeby a způsobu uspokojení je založena výborná metodika Lean Startup.

 Analýza konkurence

V další fázi doporučuji se porozhlédnout kolem sebe a zjistit, jakým způsobem danou potřebu dnes potenciální zákazníci uspokojují. Zaměřte se na otázky: Kdo dnes nabízí podobné produkty nebo služby? Jakým způsobem to dělá? Kolik konkurenční produkty stojí? Je důležité si také uvědomit, co bude vaše hlavní konkurenční výhoda a čím se budete lišit.

Máte jasný plán?

Pokud náš nápad prošel, rozmyslete si, jakým způsobem budete nápad uvádět do praxe. Určitě bychom měli mít promyšlené, jaké úkoly zavedení podnikatelského nápadu obnáší, jaké budete muset překonávat překážky, kolik to bude stát a s kým budeme spolupracovat. V případě, že nelze dané podnikání rozjet s nízkou časovou a finanční investicí, doporučuji si spočítat očekávané výnosy a celkové náklady ve formě byznys casu.

Pokud jse se s ověřováním svého nápadu a jeho realizace dostali až sem úspěšně, gratuluji. Nezbývá než se obrnit velkou trpělivostí a pustit se do toho.

Autor: Adam Novák

Autor se specializuje na zvyšování inovační schopnosti organizace

Články, které by Vás mohli zajímat

Zanechte odpověď