Představujeme Jana Slámu, startupistu od šestnácti let

 Představujeme Jana Slámu, startupistu od šestnácti let

Na našem webu se vás snažíme neustále informovat o zajímavých nápadech, inovacích a lidech, kteří s nimi přišli. Dneska bychom vám rádi představili mladého podnikatele Jana Slámu, který vymýšlí jeden zajímavý projekt za druhým. Začal s nimi ve dvanácti letech a nyní mu je 16. Možná si již všímáte určitých nesrovnalostí. Je mu teprve 16 a přitom podniká? Ano, díky novému občanskému zákoníku to je možné. Sláma se totiž řadí k hrstce takto postaršených businessmanů, kterým byla u soudu připsána plná svéprávnost a stali se tak vlastně dospělými.

Zdravím Honzo, když jsem se již zmínil v úvodu, můžete o procesu zplnoletňování prozradit trochu víc? Jak dlouho to třeba trvalo?
Od mé prvotní žádosti po konečný rozsudek uběhlo několik měsíců, což je sice docela dlouho, ale paní soudkyně byla velmi ochotná a snažila se vyjít vstříc. Vše se pak rozhodlo po dvouhodinovém obhajování, při kterém jsem musel jak mluvit o svých známkách, morálních principech, nebo třeba vztazích se sestrou, tak detailně prezentovat všechny mé projekty a aktivity, jejich výsledky, ukázat různé smlouvy a hlavně business plán pro můj nový startup NetAd, který spoluzakládám s Jirkou Diblíkem (CEO agentury Dibel.cz). Své postřehy jsme oba před asi měsícem shrnuli pro Hospodářské noviny a článek by se měl dát najít i online. Pokud by se tedy někdo chtěl o této problematice dozvědět víc, určitě doporučuji. V principu jde ale o prokázání, že kdyby člověk ještě ten den ukončil školu a odešel od rodičů, je schopen se uživit a zajistit si nějaký smysluplný život.

Zmínil jste se o své nové společnosti NetAd. Můžete prozradit, o co jde?
Je to takové vyvrcholení mých dosavadních projektů, které jsem vždy dělal hlavně pro zábavu. Jde o technologicko-marketingový startup vyvíjející nový reklamní systém propojující inzerenty a influencery dnešní doby. Naším cílem je radikální změna přístupu k internetové reklamě, kterou chceme více přiblížit fanouškům, divákům, či čtenářům nových médií. Stáváme se tak součástí přirozené evoluce, která před mnoha lety proběhla s klasickou banerovou reklamou. Nyní je třeba provést to samé s YouTubery, blogery, instagramery, nebo třeba Facebookovými stránkami.

Můžete být trochu konkrétnější? Kolik lidí tvoří váš tým?
Jádro týmu je tvořeno čtyřmi lidmi. Já, jako spoluzakladatel, se věnuji hlavně obchodu a marketingu, na kterém celý nápad vlastně stojí. Druhý spoluzakladatel Jirka Diblík si vzal díky svému výjimečnému talentu na starost kompletní design a řízení vývoje systému. Pokračovat můžeme hlavním programátorem Lukášem Plevačem a YouTuberem Kovym, který poskytuje pohled a zkušenosti sedmnáctého nejvlivnějšího Čecha na internetu. Následně nesmíme zapomenout na investora a brigádníky, kteří nám občas pomáhají. V brzké době se snad budeme rozrůstat o dalšího jednoho či dva specifickými směry zaměřené vývojáře a doplňujícího grafika. Na projektu se pak svými radami a názory podílejí další lidé od profesionálních designérů, přes managery až po YouTubery.  Co se informací o průběhu vývoje týče, zatím toho nechceme moc vypouštět.  Mohu jen říct, že jsme začali postupovat nad očekávání rychle.

Pracujete kromě NetAdu i na nějakých jiných projektech?
Teď zrovna ve volných chvílích pracuji na jedné nové mobilní aplikaci a nějaký čas mi stále bere můj e-shop s brýlemi pro virtuální realitu, který již chvíli buduji. Spolupracují na něm další 2 další lidé, takže to již není full time job. Třeba Pavel Ihm pracuje na webdesignu, který se mu daří dostat na opravdu dobrou úroveň, za což mu jsem velmi vděčný. Já se tak mohu věnovat hlavně marketingu, do kterého zapojujeme velké množství YouTuberů a fb stránek. Docela rychle jsme tak s minimálními náklady předehnali veškerou konkurenci a obsadili vrchní pozice ve vyhledávačích. Díky problémům, které jsem zde musel řešit, jsem pak našel obchodní příležitost, které jsme se chytili s NetAdem.

Mluvil jste o vývoji mobilních aplikací. Tomu se věnujete jen volnočasově, nebo jde i o něco profesionálního?
Teď už jen okrajově. Nedávno to ale byl  můj hlavní obor. Ve čtrnácti letech jsem totiž s kamarády spoluzaložil a řídil vývojářské studio Tech-Apps, kde jsme vyvinuli hned několik nápaditých a úspěšných mobilních aplikací, přičemž s těmi nejlepšími výtvory jsme se dostali do spousty médií, včetně dvou televizních pořadů.

Říkáte, že jste vyvinuli aplikací vícero. Máte jednu či dvě, které považujete opravdu za nejúspěšnější?
Určitě ano. Začal bych třeba Recepty Ládi Hrušky, které jsme vyvinuli za 2 a půl dne, vzbudili zájem mnohých IT redaktorů a prvních 10 000 lidí si je nainstalovalo během pár měsíců po spuštění. Nejúspěšnější aplikací jsou ale Taháky do kapsy, kterými to vše začalo. Bylo nám 13 let, když jsme je s Davidem Špunarem začali ve frontě před školní jídelnou vymýšlet. Následně jsme zapojili kamaráda a velmi talentovaného programátora Lukáše Plevače a založili Tech-Apps, tehdy IT Lions. Byl to úžasný příběh. Stále se mi vybavuje, jak jdu „vyjednávat“ se zástupcem ředitele školy, nebo jak se modlíme, abychom dosáhli našeho vysněného cíle – 500 uživatelů. Po publikování to šlo vše ráz na ráz. Těch 500 uživatelů jsme měli za týden. Následovaly tisíce dalších, kteří byli podporování jedním článkem či profi recenzí za druhým. Pak přišly reportáže v TV, druhé místo v anketě Novinka roku 2014, video-reklama s dopadem 150 000 lidí, přetížené servery, (…) a to vše nám přineslo ne 500, ale 80 000 instalací.

To zní dost dobře. Měli jste z toho i nějaké peníze, nebo to byla jen zábava?
Samozřejmě se jednalo a jedná hlavně o zábavu. To ale neznamená, že jsem nám už v té době nevyjednával s inzerenty první reklamní spolupráce. Vzpomínám, jak jsem ve čtrnácti letech přišel za rodiči s tím, že už vlastně nepotřebuji jejich kapesné a přestávám tedy dělat veškeré domácí práce (smích). Všechny reklamy se ale snažíme tematicky propojovat s aplikací.

Koukám, že se přesouváme z vašich momentálních aktivit, čím dál tím víc do „historie“. Tak ještě poslední otázku na toto téma. Jaké vlastně byly vaše úplné podnikatelské začátky?
Já chtěl být celé dětství vědec. Miloval jsem přírodu, a co znamená slovo business, jsem asi ani netušil. Vše se změnilo v mých dvanácti letech při čekání na zubaře. V rádiu přestal běžet Hurvínek a místo toho přišla žhavá novinka o problémech Facebooku s jeho vstupem na burzu. Já se tehdy taťky zeptal, co znamená slovo „akcie“ a už to bylo. Následující léto jsem strávil zahrabaný v grafech a investoval malé částky do Nokie a Microsoftu. Hrozně mě to bavilo, protože jsem ani jednou neprodělal. Pak jsem si ale řekl, proč se snažit odhadovat budoucnost? Lepší by bylo ji přeci tvořit. Odložil jsem foglarovky a pustil se do knih o Stevu Jobsovi, který se mi stal vzorem.

Dobře, to byla poslední otázka na vaše začátky. Teď pracujete na spoustě projektů, které působí minimálně nadějně. Měl jste za ty poslední 4 roky i nějaké zásadní neúspěchy?
Určitě jste slyšel o symbolice ledovce a stejně je to i u mě. Nad spoustou neúspěšných projektů jsem strávil měsíce nadšené práce. Šlo o mobilní aplikace, obchodní spolupráce, jeden internetový systém, ale i práci u jiných firem. O tom se ale buď nerad bavím, nebo jsem podepsal, že se o tom bavit nebudu.

Tomu rozumím. Mluvíte tedy i o práci u jiných firem. Máte čas se něčemu podobnému věnovat?
Jasně, však jak jinak bych vyplnil tu trochu času, kterou mi nezabere škola ani vlastní projekty? (smích) Pokud ji neprosedím u sociálních sítí, snažím se věnovat něčemu smysluplnému. Kdysi jsem byl webovým editorem pro Mega Software, následně IT redaktorem pro Android Market, pak jsem pomáhal s marketingem na BVV, domlouval menší reklamní kampaně a zval slavné YouTubery na festival In-Joy 2015. Nyní se věnuji především YouTuberům v Czech News Center, kde píši pro různé magazíny v čele s ábíčkem.

Takže za sebou již máte řízení vývoje několika mobilních aplikací, zkušenosti s akciovým obchodováním, vybudování e-shopu, založení startupu, pár méně úspěšných projektů a práci pro několik dalších firem? Máte vůbec nějaký volný čas? Čemu se v něm věnujete?
Kromě těchto aktivit se snažím věnovat sportovnímu rybolovu (nejraději závodně), mineralogii, archeologii, paleontologii a samozřejmě tomu běžnému relaxačnímu sportu od fotbalu až po stolní tenis. Obrovské množství času strávím na netu v čele se sociálními sítěmi (mám i fb stránku s 40 000 fanoušky) a hodně čtu. Má nejoblíbenější kniha je životopis Elona Muska a teď zrovna se prokousávám Marketingem podle Kotlera. Hrozně rád taky poznávám nové lidi, ať už na konferencích, nebo soukromě. Povedlo se mi  vystavět si síť velmi cenných kontaktů a známých, se kterými se rád sejdu. Teď jsem se třeba vrátil z mého „schůzkového marathonu“ po Silicon Valley, kde jsem navštívil jak známé ve velkých firmách (Google, Apple, Facebook, Dropbox), tak i několik českých startupů, které se v USA pomalu ale jistě prosazují.

Děkuj za odpovědi. Teď již jen zbývá popřát mnoho úspěchů jak vám, tak všem dalších odhodlaným mladým inovátorům, kteří nekončí u snů, ani u „plánů“, ale upřednostňují činy.

Foto: Jan Sláma

Články, které by Vás mohli zajímat

Zanechte odpověď