Rozjíždíte svůj startup? Na co si dát pozor

Velké příležitosti jsou zpravidla doprovázeny nemalými riziky. Toto pravidlo platí zejména pro nové kreativní podnikatelské nápady mladých startupů. Pokud se chystáte uchopit a zpeněžit svou startupovou myšlenku, je dobré se vyvarovat chybám, které se často v této souvislosti skloňují.

Nezapomínejte na plánování

Ty tam jsou doby, kdy každý podnikatel před zahájením podnikání sepisoval podnikatelský plán v podobě několikastránkového dokumentu. U startupových projektů zpravidla svůj produkt pětkrát změníte a někdy také zcela zahodíte a začnete znovu. Neustálým přepisováním precizního plánu byste nakonec trávili více času než samotným vývojem produktu.

Přesto však neskákejte do realizace po hlavě a promyslete minimálně základní parametry projektu na jeden papír například ve formě Byznys model canvasu.

Význam plánování narůstá s velikostí obratu, počtem spolupracujících kolegů a samozřejmě také po vstupu investora. Včas je proto třeba odhadnout, kdy vám intuitivní přístup k plánování nových verzí produktů, financí či dodávek služeb začíná házet klacky pod nohy a je třeba přistupovat k projektu formálněji.

Investujte uvážlivě ale rychle

Začínající podnikatele lze rozdělit do dvou kategorií. První skupina v okamžiku problému nebo potřeby sáhne do rozpočtu a něco zakoupí či objedná. Tým sice postupuje relativně rychle, ale brzo může dojít k vyčerpání rozpočtu. Druhá skupina naopak téměř nikomu za nic neplatí a snaží se všechno „vyrobit“ sama. Určitě šetřením zajistíte delší životnost firmy, nicméně postupovat budete velmi pomalu a časem se může najít někdo, kdo vás s větším rozpočtem předežene.

Je proto třeba zvažovat, co je „útratou“ a co skutečnou „investicí“, které povede k cíli.

Obklopte se správným týmem

Pokud se rozhodnete pro podnikání o samotě, budete si o všem rozhodovat sami. Skýtá to však dvě zásadní rizika. Svá chybná rozhodnutí odhalíte až v dlouhodobém horizontu. Často když už s danou záležitostí nelze nic dělat. Diskuze totiž tříbí myšlenky a je lepší se se svým společníkem párkrát pohádat, než se vydat zcela špatným směrem.

Druhé riziko se týká motivace. Podnikání je o zdolávání překážek a motivace v těžkých časech je zásadní. Motivovat dlouhodobě sám sebe vyžaduje velkou míru sebekázně a osobnostní vyzrálosti. Překonávat překážky ve dvou nebo v týmu bylo vždycky mnohem snažší. A když se něco nepovede, alespoň si můžete postěžovat někomu, kdo vás pochopí.

Nepodceňujte marketing

Řada zejména technických startupů začne drhnout na slabém marketingu. Marketing je však dnes základem úspěchu. Geniální internetová služba, o které nikdo neví, díru do světa neudělá. Již na počátku musíte mít rámcově jasno, jak dostanete svůj projekt mezi lidi.

Snažte se vyhnout marketingovým nástrojům, u kterých nelze změřit, do jaké míry byly úspěšné. Internet dnes nabízí velký luxus cílených kampaní. Své marketingové kampaně si také nejprve vyzkoušejte na menším vzorku potenciálních zákazníků a později postupně navyšujte rozpočet.

Chcete se svým startupem rychleji růst? Soustřeďte se pouze na svůj produkt a nechte si poradit od odborníků.