Run OpeRun: Zábavná opera pro každého

Netradiční opera, při které nebudete usínat, ale kterou budete prožívat až do konce s údivem a nadšením. Myslíte si, že nic takového není? Run OpeRun přináší do ČR formát flashmob a tím popularizuje operu.

O čem váš projekt je?
Projekt Run OpeRun se zabývá popularizací opery a bývá nazýván operním undergroundem. Kromě flashmobových site specific akcí, jejichž úryvky můžete vidět na našich facebookových stránkách nebo na YouTube, jednou za rok vytvoříme velké představení, které je mířené na lidi ve věku 15 až 35 let, což jsou přesně generace operou nepolíbené. Výsledkem je ale samozřejmě publikum, kde má každá generace své bohaté zastoupení.
Přes zimu se věnujeme i nejmenším divákům, a to v rámci vánočních představení ve školách nebo v rámci vystoupení na školních plesech.
Čtenáři mohli Run OpeRun vidět kromě četných přepadovek kaváren, vernisáží a festivalů v září 2016 na „Stalinovi“, kde společnost uvedla open air Mozartovu Kouzelnou flétnu, v červnu měl premiéru kontroverzní Thriller Figarova svatba ve Venuši ve Švehlovce a v září 2017 jsme začali letošní sezonu na náměstí Republiky Operním orlojem v Kotvě.

Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
Stálý tým Run OpeRun čítá asi 25 lidí, z toho je zhruba polovina produkční a tvůrčí tým a další polovina jsou mladí operní profesionálové jako například Eliška Gattringerová, Soňa Godarská, Kateřina Oplová, Andrej Beneš nebo Daniel Klánský a další. Většinu výsledných představení ale tvoří hosté a stálí spolupracovníci Run OpeRun. V letošním roce jsme měli tu čest spolupracovat například s operními „matadory“, jakými jsou Vladimír Chmelo a Vladimír Doležal, a dále se skvělými operními divami jako Jana Sibera či Olga Jelínková. Dále spolupracujeme s řadou výtvarníků (Marek Špitálský, Judita Mejstříková) a dalších umělců.
V Run OpeRun je podstatné nasazení každého člena i hosta pro daný projekt a především společný cíl – vytvořit co nejlepší jedinečné představení, které divákovi dokáže, že opera je něco, co nemůže na jeho kulturním „menu“ chybět.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Projekt Run OpeRun se vyvinul z uskupení Studentská opera, které pomáhalo mladým uchazečům o umělecké obory na vysokých školách s jejich portfoliem k přijímacím zkouškám. Když se postupně začali všichni členové profesionalizovat, chtěli jsme i naše snažení pozvednout na vyšší úroveň s jasným cílem. Zároveň jsme začali zjišťovat, že naši vrstevníci a spolužáci z vysokých škol rozhodně netrpí stejnou vášní pro operu, a přestože se o kulturní dění zajímají, vůbec je nenapadne si na operu zajít. A tak jsme se rozhodli, že nejlepší způsob, jak jim ukázat, že opera může být cool, bude netahat je do obleků a kamenných divadel, ale naopak jim divadla přesunout až pod nos. Tak začal nápad, že se budeme nečekaně zjevovat v oblíbených kavárnách – vše musí být ale perfektně připraveno, operní pěvci převlečení za číšníky se naučí obsluhovat, aby nikdo nepoznal, co se chystá, a ráno před otevřením se vše nazkouší. Tato představení netrvají déle než 20 minut, abychom lidem úplně nepřerušili večer. Tato krátká překvapení se dodnes setkávají s výbornými ohlasy, postupně jsme z kaváren expandovali i na vernisáže a zahajování festivalů. Lidé se nás pak ptali, kam mají na operu zajít, aby je to bavilo stejně jako naše představení. Nejdřív jsme jim doporučovali představení ve velkých operních domech, která byla inscenována s trochu svěžejším přístupem než ostatní, ale nakonec jsme se rozhodli každý rok jedno takové představení pro naše cílové publikum vytvořit.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
U menších představení, jako jsou právě operní flashmoby, je to především načasování a dramaturgie, která diváka nezklame a naopak ho bude postupně víc a víc překvapovat. Na konci většinou zdoláme i ty nejzarputilejší odpůrce opery.
U větších projektů, jakými byly Mozart na Stalinovi nebo Thriller Figarova svatba, je to především finanční stránka věci. Opera je vůbec nejobsáhlejší umělecký obor, co se týče délky, personálního zajištění i finančních nákladů. Opera zahrnuje všechny druhy umění – výtvarné, hudební i literární, a všechny složky musí být perfektní. Co se týče počtu lidí podílejících se na operním představení, je většinou oproti činoherním představením tří až deseti násobné. Počty se zde rapidně navyšují především kvůli orchestru a sboru, také je skoro nutností, aby každá operní role měla svou alternaci, kvůli křehkosti operního hlasu, což znamená třeba i dvoje kostýmy 🙂 S větším počtem umělců samozřejmě roste počet produkčních a asistentů, a tak se zvyšují náklady na projekt.
Nejtěžší je tedy zajištění takového projektu finančně. Na český grantový systém se nelze spolehnout, protože neplánuje s dostatečným předstihem, jaký musí být pro tak velké představení. Tudíž se vám může stát, že se dozvíte čtvrt roku před představením, že jste obdrželi sotva čtvrtinu požadovaných prostředků, nebo dokonce ještě méně. Druhou možností jsou partneři a sponzoři, kteří se ale získávají v Česku velmi špatně. Ještě asi nejsme takovou zemí, kde by byla čest finančně podporovat kulturní dění.
S tímto problémem se potýkáme od rozhodnutí vytvořit zajímavou mladou operní scénu a jen díky skvělému produkčnímu týmu a shovívavým umělcům se nám daří tuto novou platformu budovat.

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Doporučila bych vám ujistit se, že je daný nápad dlouhodobě udržitelný a přínosný, případně žádaný, a pokud budete přesvědčeni, že je dobrý, nesmíte se před ničím zastavit a musíte hrnout svou vizi před sebou jako bagr. Neohlížet se na nedůvěřivce, pohrdavce či dokonce lidi, kteří budou chtít nápad poškodit nebo zničit. Je to váš nápad, a jestli bude dobrý, vždy bude víc lidí, kteří půjdou s vámi, než těch, co půjdou proti vám.

Na čem pracujete teď?
Kromě budování a připravování půdy pro novou operní scénu a zajišťování menších představení během roku pracujeme na Rusalce, kterou bychom rádi uvedli v září 2018. Můžete se těšit na svěží a originální režijní, dramaturgické a výtvarné řešení doprovázené úchvatným hudebním zážitkem a konané na místě, které bude jako vždy pro operu netypické, ale o to větší to bude zážitek!

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů.