Budujte inovativní firemní kulturu, inovujte jako startup

Startupy jsou rychlejší, flexibilnější a přináší často vysoce inovativní produkt. Je možné, aby se korporace chovala jako startup? A čím se může zavedená firma od startupů inspirovat?

Mezi mediálně nejsledovanější startupy v současné době patří sdílené bydlení AirBnb a dopravní služba Uber. Zatímco ta první šlape na paty hotelům po celém světě, Uber konkuruje taxikářům. Tyto nové startupy určitě časem vytěsní slabší ze stávajících hráčů, řada hotelů a dopravců určitě přežije a budou to zejména ti inovativní. Inovace jsou z určité míry otázkou firemní kultury. Co může fungující firma nebo korporace dělat pro to, aby budovala proinovativní startupovou kulturu?

Každý, kdo se někdy pokusil ovlivnit firemní kulturu, by určitě potvrdil, že to vůbec není snadné a v zásadě se jedná o běh na dlouho trať. Kulturu v organizaci ovlivňuje řada drobností. Pojďme se podívat na pár tipů, jak posunout vaši firemní kulturu blíže ke kultuře startupů.

Účastněte se startupových akcí

Jednou z nejsnadnějších cest budování takové kultury je docílit toho, aby vaši zaměstnanci poznali ducha startupu na některé ze startupových akcí. Umožněte jim to. Účast na akci pro startupy můžete také podpořit formou sponzoringu a bohatě využít v interní komunikaci.

Nechte startupy pracovat ve vašich prostorách

Další z možností jak nakazit vaše zaměstnance startupovou kulturou je pronajmout část vašeho prostoru pro práci startupům. Pokud máte vhodné kapacity, umožněte startupovým týmům, aby byli blízko vás. Sedět mohou například ve stejmén openspacu jako marketing.

Dejte lidem svobodu na pracovním stole

Řada návštěvníků coworkingových center bývá překvapena, v jak kreativním prostředí startupisté pracují. Na jejich stolech můžeme vidět různé hračky a předměty, které mají rádi. Stejně tak nechybí plakáty a motivační obrázky. Nechte své zaměstnance si na svém stole vytvořit prostředí, které bude dostatečně svobodné a kreativní.

Zapomeňte na hierarchii

Je časté, že inovativní firmy a startupy mají minimální firemní hierarchii. V Zapposu dokonce experimentují s tzv. holokratickou organizační strukturou – žádné funkce, žádná hierarchie, žádní manažeři. Čím více řídících stupňů, tím delší inovační proces a tím více zamítnutých kreativní nápadů.

Prostě startup kupte

Některé organizace to řeší celkem jednoduše. Tým nadšených startupistů si prostě koupí a začlení jej do své firmy. Tuto praxi dělá nejen Facebook a Google. Pokud akvizici startupu uchopíte správně, posílíte prvky proinovativní firemní kultury.

Pokud vás téma inovativní kultury zajímá více, přečtěte si i některý ze starších článků.

Adam Novák

Autor se zabývá byznys inovací a kreativitou

Foto: A. Neumann

Články, které by Vás mohli zajímat

Zanechte odpověď