6 tipů jak prodávat svůj nápad jako zkušený obchodník

Prezentace inovací je specifická tím, že často prosazujeme něco, co jsme ještě nikdy v životě v našem prostředí neviděli. Vedle toho si nikdy nemůžeme být na sto procent jistí, že nám přinesou požadované benefity. O to víc je však nutné být přesvědčivý. Z uvedených důvodů počítejte s tím, že se sekáte s nedůvěrou i se spoustou zvídavých dotazů. Jakým způsobem se na prezentaci nového nápadu připravit?

1. Nechte ostatní „vymyslet“ svůj nápad.
Pokud prodáváte nápad svému šéfovi a není pro vás podstatné autorství, vyplatí se konverzaci vést tak, aby dostal dojem, že nápad vznikl v jeho hlavě. Tuto strategii doporučoval již Dale Carnegie ve své mimořádně úspěšné knize Jak získávat přátele a působit na lidi. Naťukněte téma, doveďte svého šéfa správným směrem, ale nechte jej, aby sám formuloval vaši myšlenku.

2. Přesvědčete svou energií.
Říká se, že kdo zapaluje, musí hořet. Vyspěte se dostatečně na svou prezentaci, pozitivně se nalaďte a přesvědčete ostatní svým nadšením. Řada lidí nestojí pouze o nápady, ale stojí o motivovaného člověka, který má motivaci něco změnit k lepšímu.

3. Vyvarujte se technických detailů.
Protože se snažíme prodat budoucí úspěch, platí zde více než na jiných typech prezentací, že představujeme svou myšlenku spíše na základě benefitů, užitku, praktické aplikace než technických detailů. Určitě jste již zažili prezentace, kde šel řečník do takových technických detailů, až jste úplně přeslechli, co to vlastně uživatelům přináší.

4. Buďte maximálně názorní.
Pokud je to jen trochu možné, podpořte svou prezentaci obrázky, modely či prototypy. Jinak nadchnete posluchače, když jim dáte do ruky peletku, než když jim budete sáhodlouze vyprávět o technologii přeměny prasečí kejdy na peletku, která se stala vítětem soutěže Česká inovace 2014.

5. Zapojte do prezentace co nejvíce smyslů.
Věřte tomu, že řada lidí jednoduše nemá takovou představivost, jako autoři prezentovaného kreativního nápadu. Nechte ostatní si na nápad pokud možno sáhnout, ucítit jej, vidět jej a třeba i slyšet za chodu.

6. Respektujte čas posluchače
A poslední doporučení: buďte jasní a struční. Většina lidí má hlavu plnou svých vlastních myšlenek a projektů, a proto potřebují slyšet jen to nejpodstatnější. Čím významnější osobě se snažíme náš nápad prodat, tím bychom měli být na prvním setkání stručnější.

Pro prezentaci nápadů v jeho nejčerstvější podobě se také někdy doporučuje naučit se nazpaměť krátkou větu, kterou shrnete základní benefity, funkce a cílovou skupinu produktu. V těchto případech se vám může hodit nástroj Elevator speech.

Image courtesy of Stoonn at Freedigitalphotos.net.