Festival Česká inovace 2014 inspiroval více než 600 návštěvníků

Česká inovace

Největší setkání inovátorů v Česku – Festival Česká inovace 2014 – obsadilo v pátek 14. března 2014 poprvé v historii celou Národní technickou knihovnu v pražských Dejvicích. V prostorách moderní knihovny se sešlo na šest set padesát zajímavých lidí z nejrůznějších oborů, které spojuje touha zlepšovat, přicházet s novými nápady a uvádět je do praxe.

První část programu se točila kolem magického čísla „-13“. „Nejde o můj váhový úbytek za poslední rok ani o venkovní teplotu. Toto číslo bohužel vyjadřuje pokles naší konkurenceschopnosti za posledních šest let,“ odhalil hned na úvod smutnou statistiku generální ředitel 3M Česko a předseda správní rady České inovace David Vrba. Posláním Festivalu inovací je však mimo jiné motivovat veřejnost k rozvíjení dobrých nápadů a pokusit se tak tato čísla zvrátit. „Inovativnost je významným pilířem konkurenceschopnosti. Všichni, kdo chtějí posunout Česko dopředu, jsou dnes tady – jsou součástí českého inovačního hřiště a chtějí nás dostat zpět do první ligy,“ dodal Vrba. Jedním z hlavních důvodů propadů Česka na žebříčku konkurenceschopnosti je podle něj skutečnost, že podnikání je v tuzemsku stále vnímáno jako „sprosté slovo“.

Podle Radka Špicara, ředitele Aspen Institute Prague, Česku brání v růstu hned několik faktorů. Kvůli obrovským předsudkům obou stran zde nefunguje spolupráce vysokých škol a businessu. Velkou překážku také podle něj představuje všudypřítomný strach z prohry. „Těžko se staneme ‚startup nation‘, když naše ochota jít do rizika je mizivá. Přitom třeba v USA je neúspěch často výhodou – jednou z prvních otázek tamních investorů je, kolik máte za sebou neúspěšných projektů. Jen tak máte pro ně cenu, protože jste zkušení,“ popsal Špicar. A jaká je podle něj spolehlivá cesta k lepším podnikatelským výsledkům? „Kreativita vzniká z diverzity. Je třeba spojit nespojitelné, aby se vygenerovala. Do týmů se proto musí zapojovat obě pohlaví, všechny věkové kategorie, různé národnosti. Když to naše firmy pochopí, uspějí,“ věří Špicar.

Hlavní hvězdou již třetího ročníku Festivalu inovátorů byla jedna z nejvýraznějších světových osobností v oblasti inovačních procesů, Američan Tony Ulwick. Ten návštěvníkům představil svou inovační teorií orientovanou na výsledky, v angličtině Outcome-driven innovation process, kterou se zasloužil o nárůst tržeb v řádech miliard dolarů v desítkách celosvětových firem, jako například Microsoft, Johnson & Johnson a Motorola. Podle této teorie by se obchodníci měli zamýšlet primárně nad tím, co konkrétně výrobek či služba přinese zákazníkovi, ne jakým způsobem toho bude dosaženo „Z dvaceti nápadů vede jen jeden k úspěchu. Proč je úspěšnost tak malá? Je třeba zaměřit se primárně na to, co zákazník potřebuje a chce. Ne na produkt samotný! Lidé nechtějí ipody, CD nebo MP3 přehrávače. Chtějí přece poslouchat hudbu a z toho je třeba vycházet,“ poradil Ulwick hostům Festivalu.

Další dávku inspirace načerpali návštěvníci během diskuze s úspěšnými podnikateli, kteří se s nimi podělili o své příběhy. Se zajímavými podněty přišel třeba ředitel firmy Jablotron Dalibor Dědek. „Učit se z vlastních chyb je hloupost. Nejlepší je učit se z vlastních úspěchů a cizích chyb,“ doporučil Dědek svou teorii. Zakladatel portálu Slevomat a Dáme jídlo.cz Tomáš Čupr se zase s diváky podělil o svou metodu vymýšlení inovací. „Když mě v běžném životě něco štve, začnu přemýšlet, jak to eliminovat. To je přístup, který aplikuji ve všech svých produktových inovacích,“ svěřil se Čupr. Loňský absolutní vítěz soutěže Česká inovace a ředitel firmy ELLA-CS Karel Volenec zase posluchačům na příkladech ze života ukázal, jak je důležité si své nápady patentovat.

Po vydatném obědě z dílny Zátiší Group se návštěvníci rozprchli po celé knihovně na jednotlivé paralelní workshopy podle vlastního výběru. Praktické tipy a triky nejen pro své podnikání mohli načerpat v sekcích věnovaných například financování inovací nebo spolupráci businessu a vysokých škol. Inspirovat se mohli také na workshopu týkajícím se propojení inovací a designu. V dalších sekcích se řešila témata jako jak uchopit inovace v korporacích nebo jak je možné inovovat služby veřejné správy. Další dávku příběhů úspěšných podnikatelů si pak mohli zájemci vyslechnout během večerního Hydeparku.

Neodmyslitelnou součástí celého Festivalu je networking. Navazovat potřebné kontakty mohli účastníci z řad studentů, inovátorů, podnikatelů, představitelů univerzit či veřejné správy mezi programovými bloky například v prostorném foyer knihovny. Tam rovněž probíhal tzv. Jarmark inovací, během kterého se partnerské instituce České inovace jako třeba společnost 3M Česko, Era – obchodní značka ČSOB či O2 dělily o své know-how s festivalovými hosty. Svůj prostor dostaly i letošní soutěžní projekty, které měly možnost představit své inovace návštěvníkům v takzvané Zóně inovátorů.

V průběhu celého dne, který již tradičně moderovala Daniela Písařovicová z České televize, se udělovaly ceny v jednotlivých kategoriích soutěže Česká inovace 2013. Jakmile byli známi vítězové všech pěti kategorií, jejich další osud dostali do rukou festivaloví hosté. Ti totiž z pětice nejúspěšnějších projektů pomocí internetové aplikace Sli.do sami vybírali absolutního vítěze. Tím se nakonec stal unikátní průhledný beton LiCrete od stejnojmenné firmy, který o jediný hlas porazil vozidlo pro vozíčkáře Elbee od společnosti ZLKL. Prostor pro další networking a oslavu vítězných projektů pak poskytla závěrečná afterparty, která se stejně jako celý Festival nesla v pozitivním neformálním duchu.