Doučka.cz: Zprostředkovali jsme již více než 10 000 doučování

 Doučka.cz: Zprostředkovali jsme již více než 10 000 doučování

Když přišli studovat do Prahy, chtěli si přivydělat doučováním. Dnes provozují web, který zprostředkoval tisíce doučování. O tom, jak projekt Doučka.cz vznikl a čím si jeho autoři prošli, jsme si povídali s Jiřím Martiškem.

O čem projekt Doučka.cz je?

Spojujeme studenty a lektory na doučování tak, abychom to pro obě strany udělali co nejpohodlnější. Student vyplní online formulář, kam napíše, co potřebuje. Lektoři pak vidí tyto poptávky v systému a mohou si je za jednorázovou provizi převzít. Když doučování nevyjde, provizi vracíme. Snažíme se být fér a vycházet oběma stranám vstříc.

Fungujeme v 9 největších městech ČR a za rok 2013 jsme zatím zprostředkovali více než 4500 doučování (celkem více než 10000), polovinu z nich do 40 minut od zadání poptávky a každé páté dokonce do 5 minut. Několik studentů už se nám svěřilo, jak je opravdu příjemně překvapilo, když jim hned několik minut po odeslání formuláře volal jejich nový lektor. To pak máte skvělý pocit, že to zřejmě děláte dobře.

Kdo všechno patřil do vašeho týmu?

Začali jsme před pěti lety ve dvou, s kamarádem Honzou Matouškem. Před dvěma lety jsme do týmu přizvali Katku Bulovou, která se stará o komunikaci se studenty i lektory. A už pár měsíců s námi spolupracuje ještě Linda Nezhybová, která má na starosti Facebook a pomáhá nám s marketingem.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?

Když jsme přišli studovat do Prahy, přemýšleli jsme, jak si přivydělat. Jako nejlepší brigádu jsme vyhodnotili doučování, protože je to nejednotvárná, prospěšná a dobře placená práce a v neposlední řadě jsme byli schopni doučovat matematiku a fyziku. Měli jsme jednoduchou webovou stránku s krátkým textem a e-mailem. Psalo nám čím dál více lidí, takže časem jsme začali doučování dohazovat kamarádům. Pak ale přišel Honza s myšlenkou rozjet to ve větším. Mě to do té doby nenapadlo, ale vzal jsem si z toho ponaučení, že je dobré neusínat ve stereotypech a neustále kreativně přemýšlet o věcech, které dělám.

Tušili jsme, že to bude fungovat díky tomu, kolik e-mailů nám chodilo – a to je k nezaplacení, vyzkoušet si to v co nejmenším „provedení“ a pak růst. Od první chvíle mě to nadchlo, promysleli jsme systém fungování, po večerech jsem naprogramoval prvotní verzi webu a v lednu 2009 jsme vydělali první stovku, což mě osobně hodně nadchlo a motivovalo dál. Byly to totiž první peníze vydělané jakožto „pasivní příjem“, tedy ne vyměňováním času za peníze. Líbil se mi na tom ten potenciál.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?

Byli jsme na začátku dost nezkušení, nevěděli jsme nic o podnikání ani marketingu. To, že jsme první rok vydělávali v průměru asi tisícovku měsíčně, nás ale neodrazovalo, naopak, právě díky tomu, že to mělo potenciál rozvinout se v pasivní příjem, nás to motivovalo. A bavilo nás mít svůj projekt a komunikovat se zákazníky. Takže teď zpětně si myslím, že tohle nadšení zastínilo všechny problémy.

Ale jedna taková potíž tu je, a to neustále. Protože spojujeme dvě strany, studenty a lektory, není někdy možné zcela vyhovět oběma. Například lektoři by ocenili co nejvíce informací o studentovi dříve, než si jeho poptávku převezmou a zaplatí provizi. Naproti tomu studenti samozřejmě nechtějí vyplňovat sáhodlouhý formulář. Tady je třeba kreativně hledat řešení, která budou vyhovovat oběma stranám. A ne vždy je to jednoduché.

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?

Nejdůležitější je opravdové nadšení a motivace. A tou prvotní motivací nesmějí být peníze, jinak to není taková radost a projekt dost možná skončí při prvních větších problémech. To ale neznamená, že tam finanční motivace nesmí být vůbec, jen by neměla být tou nejdůležitější.

My jsme o sobě nikdy nemluvili jako o startupu. Možná z nevědomosti, ale nepochybně nám to prospělo. Rozjíždím teď další projekt, a kdybych o něm přemýšlel jako o startupu, cítil bych se dost pod tlakem. Snažil bych se asi dodržovat všechny možné rady, typu nepodnikejte s kamarádem, pracujte milion hodin týdně, mějte dobrou grafiku a promyšlený marketing – nic z toho jsme na Doučka.cz nedodrželi, vylepšovali jsme postupně. A jsem za to rád.

A důležitá věc. Mluvte o svém nápadu s přáteli a známými. Nebojte se, že vám jej někdo ukradne. Zaprvé málokoho dokážete nadchnout tak, aby do toho vůbec chtěl jít, zadruhé do toho bude chtít jít raději s vámi, než vám dělat konkurenci. Výhodou je, že dostanete cennou zpětnou vazbu, spoustu nápadů na vylepšení projektu a často taky přislíbenou podporu, třeba při raném uživatelském testování.

Na čem pracujete teď?

Aktuálně na diplomce, Honza i já 🙂 Ale co se týče douček, zaměřujeme se teď více na vyvážení nabídky a poptávky cílenějším marketingem. Kromě toho se chceme v budoucnosti rozšířit do dalších měst po celé ČR.

Děkujeme za odpovědi a přejeme, ať je rozšiřování projektu úspěšné.

Related post

Leave a Reply

MámNapad.cz