Představujeme projekt NáZNAK, který rozvíjí integraci neslyšících

 Představujeme projekt NáZNAK, který rozvíjí integraci neslyšících

Nezisková organizace NáZNAK se zaměřuje na propojení světa mezi neslyšícími a slyšícími. V plánu jsou workshopy, školení pro studenty, teambuildingové akce pro firmy, takže o této organizaci určitě ještě uslyšíte. Na otázky odpovídala Anna Pogranová.

O čem váš projekt je?

Nezisková organizace NáZNAK se snaží bourat komunikační bariéry mezi slyšícími a neslyšícími, více integrovat neslyšící do společnosti a rozšiřovat povědomí o světě a kultuře neslyšících.

Jaké aktivity připravujete?

Nabízíme zážitkovou hru, kde si slyšící lidé hravou a interaktivní formou vyzkouší, jaké to je být neslyšící, dozví se spoustu zajímavostí z tohoto fascinujícího světa, který je založen na vizualitě a naučí se přitom základy znakového jazyka. Dále jsme připravili kurz body language s neslyšícím hercem, jelikož právě neslyšící dokáží ve svém projevu nejlépe používat nonverbální komunikaci a mohou tak pro nás slyšící být v této oblasti těmi nejlepšími učiteli. Od nového roku jsme také přichystali workshopy zaměřené na oblast umění a řemesel, protože věříme, že tvůrčí činnost nejlépe boří komunikační bariéry a staví mosty. Workshopy budou zaměřené na šperkařství, grafický design, výtvarné techniky a umělecké štukatérství a jejich úkolem bude zvyšovat kvalifikaci neslyšících na trhu práce.

Kdo všechno patřil do vašeho týmu?

Zakladatelky NáZNAKu jsme dvě, Anna a Lucie. Spolupracujeme však s několika skvělými slyšícími i neslyšícími dobrovolníky, kteří nám na akcích hodně pomáhají.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?

Nápad vytvořit NáZNAK vznikl skrze umění, které je nám oběma hodně blízké. Umění je totiž úzce spojené s vizuálním vnímáním okolního prostředí, na kterém neslyšící staví celý svůj svět. Já jsem se nejprve chtěla naučit znakovat, abych mohla pro neslyšící dělat komentované prohlídky po výstavách. Postupně jsem si uvědomila, když jsem pronikala a poznávala svět neslyšících, jak mě mrzí, že jsou neslyšící tak uzavřenou komunitou, že slyšící neví, jak s nimi komunikovat a bojí se toho, a že tak vznikají komunikační bariéry a předsudky.

Absence sluchu totiž není vidět, proto se o ní příliš nemluví. Oslovila jsem Lucku, jestli by do projektu, který bude stavět mosty mezi slyšícími a neslyšícími, nechtěla jít se mnou a ona nadšeně souhlasila. Společně jsme pak vymyslely koncept zážitkové hry. Věříme, že jakmile si slyšící lidé jednou vyzkouší, jaké je to být neslyšící, a objeví zábavnou formou tento nový svět založený na vizualitě, tak se přestanou komunikace s neslyšícími tolik bát.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?

NáZNAKu hodně pomohlo, že se dostal do finále Social Impact Award, programu, který podporuje společensky prospěšné podnikání. V rámci této soutěže jsme si prošly akceleračním programem, bylo to mnohdy náročné (stále se učíme, jak si to takzvaně „spočítat“, jak dobře sestavit business plán atd.), ale neuveřitelně nás to posunulo. Velkou odměnou pak pro nás bylo, když jsme po létě na konci soutěže získali Cenu veřejnosti i Cenu poroty. To pro nás bylo ukazatelem, že to, o co se snažíme, dává a má smysl 🙂

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Když člověk cítí, že má nápad, který mu dává smysl, tak první věcí je určitě se nebát a jít do toho. Je to spoustu zkušeností, které mohou člověka i jeho okolí hodně posunout. A my jsme si ověřily, že pokud člověk svému projektu skutečně věří, dokáže pro něj nadchnout i ostatní lidi a do cesty se mu začnou připlétat lidi, kteří mu s projektem mohou hodně pomoci. A další věcí je, pokud už člověk začal, je třeba neusnout na vavřínech, pracovat, zdokonalovat, ptát se po zpětné vazbě a vytrvat i v těžkých chvílích. V těch se právě ověří, jak funguje další důležitá součást každého projektu, a to tým. Důležité je o věcech mluvit, konstruktivně si problémy vyříkávat, stát si po boku a podporovat se.

Na čem pracujete teď?
Chystáme crowdfundingovou kampaň na HitHitu, ve které bychom rády vybraly peníze na další nákladné vybavení zážitkové hry, aby mohla být ještě propracovanější. Kampaň si spustíte na tomto odkazu. Také domlouváme zábavná školení o světě neslyšících pro žáky a studenty na školách. Máme v diáři několik teambuildingových akcí pro firmy. V letošním roce se nám také rozjedou umělecko-řemeslné workshopy, na které jsme získaly grant od O2 SmartUp, aby mohly být pro účastníky co nejlevnější. Také hledáme místo, kde by se zážitková hra mohla usídlit natrvalo, takže kdybyste o něčem věděli…

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů nejen proto, že si tato organizace klade za cíl těžký a prospěšný úkol pro naši společnost.

Chcete prorazit se svou vlastní inovací? Inspirujte se od nejlepších světových inovátorů v knize Inovace je rozhodnutí.

 

Články, které by Vás mohli zajímat

Zanechte odpověď