Představujeme projekt Nejčr, průvodce po světě ohleduplných produktů a firem

Čím dál více lidí při nákupu jídla, oblečení, kosmetiky, ale i dalších výrobků přemýšlí, zdali se producent při jeho výrobě choval šetrně k přírodě i sociálně odpovědně. Takové informace se však většinou špatně hledají. Proto tyto otázky pomůže spotřebitelům odpovědět projekt Nejčr, který podporuje ohleduplné nakupování. Na otázky odpovídal Libor Pelikán.

Jak byste popsali projekt Nejčr?
Nejčr zjednodušuje lidem ohleduplné nakupování a firmám odpovědné podnikání. Dneska, když se rozhodne člověk nebo firma, že chce fungovat ohleduplně k sobě, ostatním i přírodě, tak zjistí, že na téhle cestě se mu bude válet pod nohama spousta klacků. My bychom tohle chtěli změnit. Tato cesta životem či podnikáním by měla být pro každého jednoduchá a zábavná.

Jakým způsobem svou vizi realizujete?
První krok, který pod touto značkou podnikáme, je vytvoření ohleduplného nákupního rádce na webové stránce www.nejcr.cz, kde pro lidi postupně budou přibývat všechny produkty a služby, které by ke svému ohleduplnému životu mohli potřebovat, a to od odpovědných lokálních firem. Sem pak bude moci kdokoli přijít a najít zde to, co potřebuje, s vědomím, že nakupuje věci a služby, které ničím nenarušují jeho hodnoty. Tím každému ušetříme spoustu času s hledáním a výběrem takových produktů a služeb. Zároveň odpovědným firmám ušetříme námahu a prostředky, které vynakládají na hledání nových zákazníků. Nejčr si tak můžete představit jako online veletrh, který je dostupný každému z pohodlí domova 24 hodin denně a 7 dní v týdnu, kde nabízejí své ohleduplné produkty jen odpovědné firmy.

Kdo všechno patřil do vašeho týmu?
Celé to začalo asi před rokem a půl, a již od prvopočátku byli hlavními aktéry současní tři členové – Barča Telecká, Honza Mudroch a Libor Pelikán. Sami bychom to ale od myšlenky až k tomu, že máme nyní možnost to realizovat nedotáhli. Už během prvních debat Libor úzce spolupracoval s Tomášem Mašínem z konopné manufaktury Delibutus, pro kterou tehdy pracoval v roli externího markeťáka. Od Tomáše pramení i náš současný název Nejčr. V průběhu se k nám připojila šikovná bioložka Denisa Hladovcová a společně jsme na Nejčr pak pracovali asi půl roku. Časem jsme se ale dohodli, že nám všem bude vyhovovat spíše externí spolupráce a v budoucnu propojení s některým z Denisy vlastních projektů. A rozhodně bych rád také zmínil Jakuba Lajnera a Davida Půhoného z firmy IKIGUYS, kteří s námi skoro od začátku pracovali na grafice a návrzích našeho prvního loga a materiálů, díky kterým jsme se dostali do Social Impact Award od Impact Hubu.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Přišlo to tak znenadání, z naší vlastní potřeby. Libor pracoval pro Delibutus a bojoval s tím, jak oslovit potenciální zákazníky a neutratit u toho celý rozpočet firmy. Zároveň začal nakoukávat pod pokličku ohleduplného života, ale když chtěl najít na internetu něco, co by si koupil a splňovalo to jeho požadavky, tak nad tím strávil několik hodin. Nakonec se šel stejně zeptat vedle do pokoje spolubydlící Barči a ta mu hned poradila kde a co koupit, nebo se podívala do svých chytrých záložek, a řekla mu to za chvilku. Vedle toho Barča s Honzou začali zaznamenávat více a více dotazů typu: jak co dělat, kde, co koupit, jak třídit apod. Až nám došlo, že spoustě lidem chybí právě taková stránka, která by je bez zbytečného zdržování jednoduše navedla k tomu, co potřebují. A proto jsme se rozhodli, že si ji uděláme sami a při té příležitosti ji nabídneme i všem ostatním, aby ji mohli používat. Zároveň jsme v tom také viděli potenciál pro firmy jako Delibutus, protože když dokážeme všechny tyhle lidi přivést na jedno místo, tak oni už je nebudou muset hledat.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Byly to určitě 2 věci.
Jednak korigovat naše megalomanské myšlenky. Zprvu jsme chtěli do Nejčr narvat všechno. Chtěli jsme tam mít kalendář akcí, restaurace, prodejny, chtěli jsme firmy vybírat na základě předem stanovených kritérií, dělat semináře, napsat knížku atd. Všechno nám přišlo, že je potřeba (a pořád si to myslíme), ale nějak jsme zapomněli počítat s tím, že to také musí někdo udělat a zaplatit. Takže jsme vlastně téměř celý první rok, díky konzultacím s různými lidmi, projekt osekávali a osekávali, a hledali nějaký byznys model, který bychom byli schopni ukočírovat ve třech lidech a nějak zrealizovat.

A ta druhá překážka…
Tou druhou věcí bylo právě naše neustále plánování. Nedokázali jsme se dostat z bodu myšlenky do bodu, kdy něco opravdu děláme. Neříkám, že by se měl někdo vykašlat na průzkum trhu a vytvoření pořádného byznys plánu, ale určitě by v této fázi neměl nikdo (tak jako my) utopit rok a půl života a nějakých 60 tisíc korun, aniž by se někdy dostal k tomu, že vytvoří alespoň Minimum Value Product a ten otestuje na vzorku zákazníků. V tomhle nám hodně pomohla soutěž Social Impact Award, díky které jsme se dostali z fáze “točení se v kruzích” k tomu, že jsme na tom konečně začali pracovat.

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Aby s tím zbytečně neotáleli, jinak se v tom utopí, a aby o tom nápadu zbytečně nepochybovali. Je škoda shodit něco ze stolu kvůli vlastním pochybnostem, aniž by si vyzkoušeli, jestli o to je, nebo není zájem. Proto bychom každému doporučili co nejdříve vytvořit prvotní nabídku svého produktu nebo služby a otestovat zájem na lidech, kteří by to měli v budoucnu kupovat. Nemusíte to mít hotové. Stačí pokud chcete prodávat koloběžky, tak když vytvoříte leták s nabídkou vaší koloběžky, s cenou, za kterou byste ji chtěli prodávat a s USP (unikátní prodejní argument). Tohle ukážete 20 potenciálním zákazníkům a zjistíte, jestli by to někdo koupil nebo ne. Pokud ano, jděte do toho. Pokud ne, tak to zkuste jinak a opakujte tento postup.
Bavte se o svém nápadu s co nejvíce lidmi. My jsme si to ze začátku tutlali sami pro sebe a když jsme pak po půl roce za někým přišli, že máme tenhle nápad, tak nám to jeho zpětná vazba otočila o 180°. Tak jsme se o tom pak začali bavit s více a více lidmi a díky jejich zpětné vazbě se začal Nejčr čím dál více formovat do reálného projektu. Zjišťovali jsme různé potenciální problémy a mohli jsme předem vymyslet způsoby, jak se jim vyhnout.

Je vidět, že jste při tvorbě projektu načerpali řadu užitečných zkušeností. Na čem pracujete teď?
Teď děláme s Butterflies & Hurricanes na finálním webu – ten bychom rádi spustili do konce roku již s naplněnými prvními produkty a prvními radami. Tvorba webu sama o sobě je docela pain, ale zase vždycky, když vidíme návrh další stránky, tak se na to víc a víc těšíme. Mezi tím pořád vyhledáváme nové a nové produkty a oslovujeme firmy, aby časem lidé našli na Nejčr opravdu všechno.

Děkujeme za odpovědi a přejeme, ať se hotový web podaří úspěšně spustit.

Články, které by Vás mohli zajímat

Zanechte odpověď