Představujeme startup Cocuma, tržiště firemních kultur

Cocuma, to je snad jediný pracovní portál, který klade důraz na firemní kulturu a prostředí, které vás v ní čeká. Cílem není pouhé nabídnutí pracovních příležitostí jako u jiných portálů, ale přiblížit zájemcům firmu, její činnost, vize, hodnoty… Přečtěte si, jak projekt vzniknul a co přesně přináší uživatelům.

O čem Váš projekt je?
Cocuma je zkratka Company Culture Market (Tržiště firemních kultur). Naším cílem je přibližovat lidem firmy skrze firemní kulturu. A to pro nás není jen prostředí kanceláří, benefity atd. Ale je to o vizích, cílech, hodnotách a uvažování lidí ve firmě.
Naším snem je, abychom inspirovali lidi k jinému přístupu při hledání práce. A to tak, aby se přestali věnovat inzerátům jako prvnímu zdroji nového zaměstnání, ale obrátili pozornost na firmy, které jsou kolem nich. Aby při změně zaměstnání přemýšleli nad tím, v jaké firmě, firemní kultuře či firemním prostředí jim bude dobře a mohou být sami sebou. Mnoho lidí v ČR (podle Gallupu až 7 z 10) považují práci jen za prostředek k vydělání peněz na kvalitní život. Ale práce je součástí života, a pokud bude kvalitní součástí života, bude i život kvalitnější. Chci tím říct, že neexistuje špatná, nebo dobrá práce, ale jen práce dělaná špatně s odporem nebo lhostejně a práce dělaná dobře a s chutí. A tím rozdílem mezi tím může být, kde a pro koho tu práci dělám a jak mě naplňuje, nebo nenaplňuje.
Vytváříme takového průvodce po firmách, kde si můžete vybrat, kde by vám bylo dobře a bavilo by vás to. Příklad může být Rockaway a Open One. Představte si, že někdo chce programovat pro progresivní byznysmeny a uspět. Tomu obětuje třeba většinu času. V Rockaway se jede na plno a i když je to těžká práce, hodně se tam naučíte. Někdo naopak má rodinu a jako programátor chce pracovat někde, kde jeho rodinu budou maximálně respektovat a nebudou se na něj dívat skrz prsty, když bude chtít v pátek odpoledne vypadnout ve tři hodiny domů.

Kdo všechno patřil do Vašeho týmu?
Zatím máme jeden produkční tým. Já vytvářím obsahy profilů a kolega Petr Vágner má na starosti vizuální stránku každého profilu. Nyní by se měli připojovat další dva kolegové. To, proč nám trvá dlouho najít další produkční tým, i když máme přetlak poptávky, je skutečnost, že hledáme lidi, kteří mají vlastní značku a budou plnohodnotným partnerem firmám při diskuzi nad jejich firemní kulturou. Potřebujeme lidi, kteří pochopí byznys každé firmy a budou jí umět odprezentovat realisticky, a to nejen skrze kanceláře a benefity, ale i skrze směřování firmy a třeba vizí majitelů či lídrů.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?
Pár let zpátky jsem začal dělat něco, čemu jsem říkal “vědomější recruitment”. Snažil jsem se před napsáním inzerátu dělat rozhovory s lidmi kolem otevřené pozice, abych detailně pochopil, koho do týmu potřebují, hlavně teda po lidské stránce. Pak jsem narazil na americký portál themuse.com a objevil kombinaci videa, fotek, prostředí a textu. A tak jsme zkusili podobně, jako jsem popisoval jednu firemní roli, popsat celou firmu.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?
Odlišit se od theMuse a najít vlastní cestu a principy prezentace firem. Nemám rád kopírování, blízká je mi inspirace, kterou svým přístupem přetavím do něčeho unikátního. A Cocuma je unikátní tím, že nepoužívá pouhé šablony, které plní textem s fotkami a pár videí, ale ke každé firmě přistupujeme jako k prázdnému plátnu, kde kreslíme znovu jiný obraz. Samozřejmě používáme stejný rozměr plátna, stejnou paletu barev a jeden styl, ale i tak můžete nakreslit pokaždé něco unikátního.
V tom mi hodně pomáhá Petr Vágner, který je takovým creative lídrem a jehož většinou poslechneme, když to, co chceme, nedává smysl v celkovém kontextu, anebo když uhýbáme z cesty nastavené jednoduchosti. Myslím, že jsme jediný pracovní portál, který se upozaďuje a do popředí dává firmy.

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?
Napřed o nápadu snít a pilovat ho v hlavě k dokonalosti s každým detailem. Kreslit si, psát si a prostě se tomu věnovat. Za druhé nebát se o něm mluvit, protože si děláte neustále takovou validaci toho, jestli váš nápad ostatní zajímá, a získáváte cenou zpětnou vazbu, kterou si zase zakreslujete do dalších verzí. A navíc jen tak pravděpodobně potkáte kolegy, kterým, když jim daný nápad představujete, svítí oči a už vám přidávají další a další nápady k rozvoji. A pokud vám jejich přídavky dávají smysl, jsou to ti správní, protože pochopili potenciál toho nápadu.
Hodně lidí o svých nápadech nemluví, protože se bojí, že jim ho někdo ukradne. Pokud vám nápad někdo ukradne a zrealizuje dřív než vy, tak jste prostě byli moc pomalí v realizaci a je to poučení pro příště. Ale většinou se stejně tak moc neděje, protože pokud to máte v hlavě a v srdci opravdu zavrtané, tak to uděláte pravděpodobně dobře s důrazem na detaily a líp než ti, co vám nápad okopírovali. A konkurence je přeci v pořádku, nutí vás se posouvat rychleji a detailněji. A v takové fázi, kdy už máte skvělý tým kolegů, se vyplatí být tajnůstkářský, protože další verzí už můžete překvapovat své zákazníky.

Na čem pracujete teď?
To si necháme pro sebe 🙂 Hodně nás baví nás tvorba profilů, jsme ve firmách tak hluboko, jak se málokomu z dodavatelské strany podaří. Snažíme se dělat naši práci co nejlépe. Učíme se odprezentovat malou startup firmu a také velkou technologickou nebo výrobní firmu, protože to je vždy o úplně jiných emocích a způsobu prezentace. Excelenci a mistrovství si musíte odmakat, ať máte sebelepší nápad.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů.

Články, které by Vás mohli zajímat

Zanechte odpověď