Představujeme startup Konečně vývar, Zapomeňte na vývarovou kostku

V dnešním rozhovoru se podíváme do kuchyně. Na to jak si v ní vedou muži. Jde o společnost Konečně vývar, která se snaží nahradit v obchodech běžnou vývarovou kostku a ušetřit čas všem kuchtíkům. A přitom nápad na poctivý domácí vývar vznikl opravdu nenápadně…

O čem Váš projekt je?

Rozhodně není jen o sklenici plné vývaru. Čím déle fungujeme, tím více si uvědomujeme, že jsme spíše hnutí než produkt. Vývar všichni známe a máme k němu nějaký vztah, protože naše babička nebo maminka dělá ten nejlepší. Proto, když ho uvidíte v obchodě, vzbudí v lidech všelijaké emoce. My musíme být připravení vysvětlit všechna „proč“ a „jak“, a tím se z nás stali spíše vysvětlovatelé než kuchaři (i když odvařeno máme stovky hodin). Celkově však jako reakce převládá radost, že zákazník dnes nemusí loupat mrkev, jít k řezníkovi a kontrolovat několikahodinové klokotání na plotně. Náš produkt je jednak poctivý domácí vývar, ale zároveň je to vlastně i služba, která šetří čas. U zeleninového vývaru sice méně, ale u 20 hodinového hovězího je míra ušetřeného času a energie už slušný argument. A samozřejmě je to také boj proti našemu nepříteli – kostce, které na českém trhu chybí zdravá alternativa.

Kdo všechno patřil do vašeho týmu?

Jádro týmu tvoříme my: Jarda (SAP konzultant) a Honza (IT specialista) Váchovi a já, Jakub Gruber (grafický designer). Během růstu se přidali ale samozřejmě další „vývaroví bratři“. Nejdůležitějším z nich je známý investor a předseda skupiny Partners Petr Borkovec, který do našeho projektu vstoupil jako partner, a později se přidal i Jan Langer, který nám pomáhá s distribucí, logistikou a vlastně se vším. Dalším důležitým členem týmu je Lukáš Drlík ze Zdravého stravování, který nám poskytl svou obrovskou kuchyň, kterou jsme dlouho sháněli. Určitě je i fér zmínit naše přítelkyně, které nám do kuchyně přijížděly pomáhat s lepením etiket.

Jakým způsobem jste na takový nápad přišli?

Nápad vznikl ve Francii, kam jsme si jeli s Jardou spíše odpočinout a možná i trochu zasurfovat. Nápad vařit vývary začal spíše jako vtip, u kterého jsme se všichni zasmáli, ale další den jsme se k němu vrátili a už jsme se smáli méně. Poslední den dovolené už jsme byli myšlenkou natolik pohlceni, že jsme dokonce zakoupili hlavu mořského ďasa a udělali z ní oficiálně první „Konečně vývar“. Po návratu neuběhlo ani pár dní a sháněli jsme receptury a zjišťovali si, jak sklenici pasterovat, aby měla obstojnou trvanlivost. Rozhodující faktor, proč s projektem začít, bylo u mě neodbytné přesvědčení, že čerstvé vývary budou jednoho dne součástí běžné nabídky v obchodech, ale že se zatím ještě nikdo neodvážil postavit se kostkám. Tak jsme to vzali do vlastních rukou.

Co bylo při přípravě projektu nejtěžší?

Těžké bylo období, během kterého jsme sháněli dostatečně velkou výrobnu. Objemy se v jednu chvíli zvedaly takovým tempem, že jsme museli stopnout dlouho očekávaný hovězí vývar a stáli jsme před otázkou jestli zainvestovat do vlastní kuchyně nebo využít hygienicky schválené prostory například konzerváren. Nakonec jsme se rozhodli jít cestou partnerství, ale spolupráci se nám dlouho nedařilo nalézt. Další téma byla doprava. Já, protože nemám řidičský průkaz, jsem se vyhnul rozvozům, ale Jardovi se do „kombiku“ vešlo jen šestnáct přepravních beden, což nám nestačilo. V kuchyni jsme trávili i patnáct hodin a pomoc nebyla v dohlednu. Po našem vystoupení na říjnové konferenci Start It se nám ale podařilo zaujmout investora Petra Borkovce, což vedlo ke zlepšení výroby i dopravy, která byla umožněna spoluprací více food projektů, do kterých Petr investoval. Vydali jsme se tedy cestou sdílení a synergie.

Co byste doporučili ostatním, pokud chtějí realizovat svůj nápad?

Běžte do toho hned se vší vervou a naivitou. Uvědomte si, že nápad je jen 5 % úspěšného projektu, zbytek je práce. Nepřestávejte hledat příležitosti. Buďte připraveni na neúspěch, ale především buďte připraveni na úspěch.

Na čem pracujete teď?

Nyní se soustředíme na akce a ochutnávky. Osobní komunikace se zákazníky je něco, na co jsme dlouho kvůli vaření neměli čas. Setkání s nimi je ten nejpravdivější podnět, jaký můžete v přemýšlení nad vaším produktem/službou získat. Také máme v plánu BIO edici vývarů, alkoholický vývarový drink a 12 minutový zásaditý zeleninový vývar vařený v souladu s čínskou přírodní medicínou.

Děkujeme za rozhovor a přejeme mnoho úspěchů.

Články, které by Vás mohli zajímat

Zanechte odpověď