Pustit se do nápadu, nebo ne? 5 základních otázek, které byste si měli položit

Žijeme v době velkého množství příležitostí. Různé projekty kolem nás rostou jak houby po dešti. Jak ale z toho všeho vybrat to, do čeho napřít svou energii a jít si za tím? Nabízíme vám 5 otázek, které byste si při tomto rozhodování měli položit.

Řada nápadů, které máme nebo jsou kolem nás mohou být velmi užitečné pro zákazníky, bude z nich ale možné vybudovat funkční byznys? Pokud se například zaměříme na Českou republiku, může být pro některé byznys nápady náš trh příliš malý. Existují ale i další důvody, proč bychom se některým z nich měli vyhnout.

1. Existuje funkční obchodní model?

Řada internetových projektů vzniká s tím, že se jednou provoz zaplatí z reklamy. Pokud chceme obchodní model založit na reklamě, musíme ale přitáhnout velký počet uživatelů. Ideálně by to měla být nějaká zajímavá cílová skupina. Obchodní model bychom měli navrhnout co nejdříve a v malém si otestovat, jestli jeho komponenty budou fungovat. Jako inspirace jak vylidovat obchodní model nám může posloužit postup popsaný v Lean Startup.

2. Máme dostatečné znalosti o dané oblasti?

Některé nápady vyžadují určitou míru odbornosti, nebo pro ně platí určité zákonitosti, které člověk získává až zkušeností. Řadu věcí se naučíme, něco nám poradí lidé v okolí. Je však dobré zvážit, jestli není daný obor pro nás velké sousto. Pak by se vyplatilo vzít si jako spolupracovníka někoho, kdo nám s tím pomůže. Výhodou takových oblastí je, že nám obtížněji vzniká konkurence.

3. Je pro daný nápad dostatečně velký trh?

Jak jsme naznačili v úvodu, pro některé nápady je Česká republika malá. Aby nám projekt fungoval, potřebujeme dostatečně velkou cílovou skupinu, která bude mít o projekt zájem. A také bude ochotná platit.

4. Dokážeme dostatečně rychle komunikovat náš projekt?

Řada internetových projektů vznikne a po jejich dokončení se hledají uživatelé. Někdy bývá snadné dát o projektu vědět, zejména pokud je sám o sobě zajímavý. Pro ty průměrnější a méně křiklavé nápady bývá obtížné, najít dostatečně rychle velký počet uživatelů. To, jakým způsobem budeme propagovat projekt, bychom měli zvažovat už v počátcích projektu.

5. Je hodnota naší služby větší než u konkurence?

Určitě je důležité definovat, jakou hodnotu přinášíme uživatelům. Potom si ověříme, že neexistují jiné lepší alternativy, které uživatel používá místo našeho projektu.

U každého projektu nemusíme dělat složité byznys plány. Někdy je lepší se učit za pochodu, měli bychom však dokázat alespoň rámcově odpovědět na výše uvedené otázky. Nebo si běžte váš nápad otestovat na některou z akcí StarCube.

Image Courtesy of  Stuart Miles at FreeDigitalPhotost.net

Články, které by Vás mohli zajímat

Zanechte odpověď