Mámnápad.cz
Pomáhá nápadům na svět

Jak na kolegy, kteří neumí brainstorming

Ve své praxi jsem se setkal s řadou schůzí, které někdo nazval brainstormingem, ačkoliv se jednalo o pouhou neřízenou diskuzi. Lidé skákali z tématu na témata, hodnotili a shazovali si nápady mezi sebou a výsledky podle toho vypadaly. Jak přimět své kolegy, aby pravidla dodržovali?

Nejznámější technikou kreativního myšlení je bezesporu brainstorming. Do praxe jej uvedl někdejší spolumajitel reklamní agentury BBDO a Creative Problem Solving Institutu Alex Osborn. V roce 1942 ve své knize How to Think Up představil metodu brainstorming. Mezi hlavní přínosy techniky patří oddělení fáze vyhodnocování nápadů od fáze jejich vymýšlení a také nastolení vhodné atmosféry pro vzájemné rozvíjení nápadů. Při brainstormingu prezentujeme problém skupině řešitelů, poté probíhá samotné hledání nápadu.

Ne každý, kdo říká, že dělá brainstorming, jej skutečně dělá. Velmi častým nešvarem na brainstormingu je hodnocení nápadů v průběhu jejih vymýšlení. Jedná se také o první ze základních principů:

Jak potlačit hodnocení nápadů
Hodnocení nápadů v průběhu brainstormingu je zakázáno. Kritika odrazuje od vzájemného sdílení nápadů a vede k zablokování tvořivosti účastníků. Vedle toho, že bychom v případě porušování tohoto pravidla na tabuli měli napsat motivační heslo například „Nekritizujeme“, může nám pomoci hra s kloboukem. Sežeňte si nějaký komický klobouk a každý, kdo začne nápady hodnotit či kritizovat, si jej bude muset nasadit, dokud nezačne s hodnocením někdo jiný.

Jak zvýšit kvantitu nápadů
Při hledání nápadů usilujeme o co největší počet i na první pohled bláznivých a nerealizovatelných nápadů. Čím více nápadů, tím spíše se dobereme k tomu, který bude užitečný.
Jak docílit kvantity na brainstormingu. Dejte si cíl. Tedy napište na tabuli číslo 200 a zkuste v omezeném čase skutečně ve skupině vymyslet dvěstě nápadů. Motivaci účastníků podporuje číslování nápadů.

Jak se dobrat k divokým nápadům
Neobvyklé nápady stimulují mozek k otevření nových směrů myšlení, což je v tvořivém procesu zásadní. Pokud se chcete dobrat k bláznivým nápadům, představte si, jak by daný problém řešila vaše oblíbená pohádková nebo filmová postava. Co by s vaší kreativní výzvou udělal Chuck Norris?

Jak podpořit rovzíjení nápadů ostatních
Účastníci brainstormingu navzájem rozvíjí a vylepšují své nápady, tak aby jejich aplikace byla ještě přínosnější nebo aby vyhovovali vnějším omezením a podmínkám. Také je vhodné nápady navzájem kombinovat. Napište si na tabuli frázi „Ano, a…“ Pokud někdo řekne nápad, ostatní by se měli pokusit jej rozvinout s pomocí této fráze.

Efektivní brainstorming je svým způsobem umění. Pokud vás zajímají další tipy pro podporu kreativity, mohl by se vám hodit večerní kurz Kreativní nápady snadno a rychle.

Image courtesy of KROMKRATHOG at Freedigitalphotos.net.




Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *