TOP 10 okamžiků, kdy máte nejlepší nápady

Pokud hledáme nové řešení, trávíme spousty času na brainstormingu. Zpravidla se nám daří přijít s velkým množstvím nápadů. Někteří ale přínosy brainstormingu zpochybňují. Skutečně je funkční? Napadají nás při něm opravdu ty nejlepší nápady?

Podívejme se neprve do našeho soukromého života. Určitě si vzpomínáte na některé „AHA“ momenty, kdy se vám v hlavě zrodily ty nejlepší nápady. Každý z nás je prožívá. Zajímavá otázka je, kdy se to nejčastěji stává. Požádal jsem proto pomocí LinkedInu 211 manažerů a specialistů z celého světa, aby mi svůj „AHA“ moment popsali. Mezi nejčastější odpovědi patřilo:

„Ve svých snech ve spánku nebo v rámci denního snění, když se procházím v lese a v přírodě. Když jsem v kanceláři tak se mi to stává zřídka.“

„Pokud ležím v posteli těsně před usnutím. Často vstanu a napíšu si nápad, abych na něj nezapomněl. Když se sprchuji, když se procházím v přírodě.“

„Dostávám své nápady když řídím, velmi často jsem si musel na svůj telefon nahrát vzkaz, abych takový nápad nezapomněl.“

„Při procházce se psem, vidím ty věci mnohem jasněji, než když sedím za stolem. Když se mé vědomí utiší, aby dostalo prostor podvědomí.“

„Většinou je pozdě v noci, asi 10 minut poté, co si lehnu do postele. Když je můj mozek v klidu a můžu si svobodně myslet, na cokoliv chci.“

Analyzoval jsem těchto 348 okamžiků a vytvořil tak top 10 okamžiků, kdy nás napadají nejlepší nápady.

1. Sprchování, 11,2 %
2. Spánek, 9,2 %
3. Řízení automobilu nebo motorky, 8,6 %
4. Procházení se v přírodě nebo se psem, 8 %
5. Cvičení, běhání, 7,2 %
6. Před spaním, 6,6 %
7. Procházení se, 6,6 %
8. Rozhovor s ostatními, 3,7 %
9. Samota, 3,2 %

Co mě velmi překvapilo je fakt, že pouze 0,6 % „AHA“ momentů přichází v rámci klasického brainstormingu v práci. Tento průzkum, zdá se, potvrzuje, že pokud přestaneme myslet, zrodí se nám v hlavně nejlepší nápady. Odborně se to nazývá inkubací. Tu můžeme definovat jako „proces nevědomé rekombinace myšlenek, který byl stimulován pomocí vědomé práce mozku dříve a vyústil v nové nápady.“

Pokud to chvíli trvá, než dostanete nejlepší nápady, měli byste počítat s inkubací, která probíhá mezi definicí vaší kreativní výzvy a prezentací vašich nápadů. Vytvořil jsem strukturovanou metodu pro podporu inovací, ve které hraje inkubace významnou roli. Metodika FORTH obsahuje krok „Pozorování a učení“ – fázi mezi počátkem a workshopem pro hledání nápadů. V této šestitýdennní fázi můžete dostat nové nápady právě ve výše uvedených „AHA“ momentech.   V rámci této doby používáte sešit a zapisujete vše, co vás napadne: ve sprše, při spánku, na cestě domů. A to se vyplatí. V další fázi „Vyvolání nápadů“ vstupuje do zasedací místnosti se sešitem plným skvělých nápadů :-).

Takže pokud skutečně hledáte skvělé nápady: dejte si sprchu, jdetě spát, jezděte autem a přestaňte myslet.

Autor: Gijs van Wulfen

O autorovi

Gijs van Wulfen se narodil v Holansku v roce 1961 a pomáhá organizacím efektivně inovovat jako autor, spíkr a facilitátor. Je zakladatelem inovační metody FORTH. S pomocí metody FORTH vyvíjíte atraktivní inovativní výrobky a služby s pomocí interní podpory multidisciplinárního týmu.
Jeho poslední knihou je „The Innovation Expedition: a visual toolkit to star innovation“. Mezi jeho klienty patří mezinárodní společnosti stejně jako neziskové organizace a vládní instituce. Gijs také trénuje facilitátory této metody. Gijs je spíkrem na mezinárodních konferencích a patří dle LinkedIn mezi 150 inovačních lídrů.

Tento článek byl původně publikován na InnovationManagement.se
innovation-management

Články, které by Vás mohli zajímat

1 Komentář

Zanechte odpověď